Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Franska bestick, någon som vet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej Kim!
    Jo, kniven är 20,5 cm och gaffeln är 19,5 cm.
    Hälsn
    Lars M

Comment

• I det blå..

Hallå Lars,
      Tack. Som sagt, väldigt sällsynt färg. Visst är dom syskon, om än märkta på olika språk. Vi har tidigare kommit fram till att dessa är Melrons lite billigare upplaga för exportmarknaderna. Ganska tidiga med knivarnas rund spets. Kollade med stickprov den där vänstervridna ringen men den finns inte bland mina bestick märkta rostfritt stål. Däremot är alla märkta med mellanslag ROSTFRITT STÅL. Det kan ligga någonting i din teori. Ska hetsa väninnan i Norge.
      So long
      Kim
      Last edited by Kim von Platen; 2017-03-01, 23:16.

Comment

• Hittade dessa fantastiskt fina franska bestick. Tycker att knivarna är helt undrebara. Hittar inget som ser ut som dom. Så visar upp dom här i hoppet att kanske få lite mer vetskap. Locket till asken finns med, Lite kul!

Med vänlig hälsning MrTompa

Click image for larger version

Name:	IMG_1065.jpg
Views:	1
Size:	90,0 KB
ID:	564908Click image for larger version

Name:	IMG_1066.jpg
Size:	55,7 KB
ID:	564909Click image for larger version

Name:	IMG_1067.jpg
Size:	146,4 KB
ID:	564910

Comment

• Snygga bestick och trevligt lock till asken! Själva modellen visade jag förra sommaren här http://precisensan.com/antikforum/sh...som-vet/page18 (nr 174) och det blev lite diskussion.

Comment

• Hello Mr,
            Jo, visst har vi sett de där stövelformade knivarna tidigare, men inte förpackningen. Spännande, får man beställa en bild på locket/ovansidan?,
            Vidhåller att det är päron i skaften. Men mon ami, knivar och gafflar tillhör inte samma låda. Kolla nitarnas storlek.
            So long
            Kim
            PS. Underhåll: Bestick med träskaft bör inte diskas i maskin, däremot bakelitdito. Diska för hand, låt dorka, och gnid in lite olja. Autosol är perfekt för både bakelit och mässing.

Comment

• Tackar för svaren. Klart du får se lådorna bättre!!! Framsida.. baksida och insida

Name:	IMG_1072.jpg
Size:	146,1 KB
ID:	564912Click image for larger version

Name:	IMG_1073.jpg
Size:	146,2 KB
ID:	564914Click image for larger version

Name:	IMG_1074.jpg
Size:	52,5 KB
ID:	564913

Comment

• Lyxförpackning...

Hallå igen,
                En förpackning utan ett enda ord. Ingen info för kunden. Tack för bilderna. Gissar att det är en originalkartong med
                två plats för bestick i två plan, vackert dekorerad med "tapet". Då bör asken ha haft ett säljande svep/omslag av typen tändsticksask. Exklusiva prylar. Fransmän är påhittiga och djärva. Tack för bilderna och so long
                Kim

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                  Hallå igen,
                  En förpackning utan ett enda ord. Ingen info för kunden. Tack för bilderna. Gissar att det är en originalkartong med
                  två plats för bestick i två plan, vackert dekorerad med "tapet". Då bör asken ha haft ett säljande svep/omslag av typen tändsticksask. Exklusiva prylar. Fransmän är påhittiga och djärva. Tack för bilderna och so long
                  Kim

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j...F6PRfay3ZjiL0g

Helt Sant!!
                  Och tack för den. Värmer gott för en med uppväxt vid ljusnans stränder!!

Mvh MrTompa

Comment

• Vad brer man med en sådan här krympling? Inte kan det väl vara en smörkniv? Men svenska språket behärskas och som synes 14,5 cm lång.
                    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                      Vad brer man med en sådan här krympling? Inte kan det väl vara en smörkniv? Men svenska språket behärskas och som synes 14,5 cm lång.
                      Hallå Lars,
                      Anklever, i bästa fall. Nej det är en smörkniv, finns i alla färger, och såldes i kartonger om sex knivar. En till varje kuvert, naturligtvis... so long... Kim

Comment

• Burk- och flasköppnare har Kim visat här http://precisensan.com/antikforum/sh...-som-vet/page6 Men här kommer en anonym fyrkantig variant som inte är
                        mässingsskodd i ändan utan det rostfria fortsätter i en fyrkant. 16,5 cm lång.
                        Bifogade filer

Comment

• Uppskattar det vackra. Dessa underbara Fransk Cardeilhac knivar måste jag få visa, Stål som rostar.. Elfenben.. Monogramsigill som jag inte kan tyda. Original låda med sammet.

Name:	20170814_125004.jpg
Size:	148,2 KB
ID:	566057Click image for larger version

Name:	20170814_125019.jpg
Size:	89,0 KB
ID:	566058Click image for larger version

Name:	20170814_125033.jpg
Size:	29,7 KB
ID:	566059
                          Last edited by MrTompa; 2017-08-14, 13:16.

Comment

• En katt bland hermelinerna...

Hello Mr,
                            Grattis till klippet. Bland rostfritt med bakelit med mässingsnitar smyger den här lilla lådan upp. Liknade finns även i Sverige,
                            med skaft av svärtad ek (har haft en uppsättning). Tidigt 1800-tal. Om du försiktigt putsar lilla ringen mellan bladet och skaftet vågar jag svära på att materialet är äkta silver....so long.... Kim

Comment

• Jag blev med ett antal franska bestick och har plockat ut fyra med olika stämplar.
                              Alla känner apan men apan känner ingen. Men här är två apor som jag inte känner och
                              dessutom en oläslig signatur (gaffel med fyra tänder). Den sista med Melrom är dock bekant.
                              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                                Jag blev med ett antal franska bestick och har plockat ut fyra med olika stämplar.
                                Alla känner apan men apan känner ingen. Men här är två apor som jag inte känner och
                                dessutom en oläslig signatur (gaffel med fyra tänder). Den sista med Melrom är dock bekant.
                                Hallå Lars.
                                Mitt glömme är gott, men några av stämplarna känner jag igen. Kanske kan vår vän i Norge korrigera/ komplettera.
                                Det förekommer tre typer av stämplar:
                                1. Varumärke/fabrikant
                                2. Material
                                3. Ursprung

Melron är varumärke, INOX materialbeteckning, står för rostfritt och France ursprungsland.
                                Nu är fransoserna lite oberäkneliga men vad vi kommit fram till lät Melon tillverka lite billigare bestick i Asien för export till bl a Sverige med stämpeln ROSTFRITT eller MADE IN FRANCE.

Den tretandade gaffeln är avsedd för småplock typ sardiner, oliver, torkade tomater... ingenting man stoppar i munnen, gaffeln alltså.

So long...
                                kim

Comment

Working...
                                X