Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Franska bestick, någon som vet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Frostfritt

På rostfritt betyder förkortningen INOX- inoxidable.
    Således, oxiderar ej=rostfritt. Kanske inte 18/8 stål
    men ändå.............
    Borde alltså kunna jämföras med "rostfritt" som det
    ju ofta står på billiga helt anonyma bestick.
    Det ska även kunna stå för Inosine (ett kosttillskott)
    enligt plasthjärnan (datorn/google).
    Ytterligare ett svar som ges är att förkortningen INOX
    står för Indiana and Ohio rail company.
    Var x-et kommer in i de två senare alternativen ges
    ingen förklaring till.
    Last edited by prylsnubben; 2016-08-29, 22:02.

Comment

• INOX har ju avhandlats tidigare här på PES - och betydelsen är sedan länge fastställd till motsvarande just "Rostfri/Rostfritt". Men - hast du mir gesehen - detta kromstål är inte egentligt rostfritt stål. Man kan nätt och jämnt kalla der rosthärdigt. Testa era "Rostfria" knivar i sura miljöer - vanlig ättika tror jag duger - så får ni snart se små svarta prickar bre ut sig på stålet.

Den verkligt rostfria - närmast syrafasta - stålkvalitén 18-8 (18 procent krom och 8 procent nickel, resten järn) kan det aldrig bli tal om när det gäller knivarna i besticklådan. Detta 18-8-stål går nämligen inte att härda. Vill man ha en något-så-när härdbar låglegerad stålkvalitet, för t ex vanliga bestickknivar, då är det detta enkla kromstål som står till buds.

Men endast ett fåtal besticktillverkare bryr sig om att förklara dessa förhållanden för konsumenterna. Man stansar dit INOX, Stainless eller Rostfritt stål och hoppas att konsumenterna inte använder knivarna i alltför sura miljöer.

Mig veterligen den enda tillverkaren av betydelse, som har uppmärksammat detta är Gense. På mina Focus de Luxe-knivar står det : "Gense extra stainless Sweden", medan gafflar och skedar mm är stämplade: "Gense 18-8 stainless
      Sweden".

Tilläggas bör att metallurgitekniken utvecklas blixtsnabbt och att det numer finns rostfria stålkvaliteer med otroliga egenskaper. Tids nog hinner nog dessa stålsorter ned bland vardagsbesticken i kökslådorna.

Comment

• Mera 18-8

Extra stainless känns liiiite lustigt, då blir väl 18-8 extra extra
        och syrafast extra x 3.
        Själv har jag helstålsvarianten av Focus i mina besticklådor.
        Last edited by prylsnubben; 2016-08-30, 12:35.

Comment

• Heja - heja franska bestick. Vid 13-tiden idag (ons 13 okt 16) gick en halvdussinuppsättning kycklinggula franska Melron (plus fem extra dessertskedar) på Tradera för 1400 kr, (Tr nr 266 281 909). Måste vara rekord?
          Om ca åtta timmar klubbas en halvdussinuppsättning franska IZM med ljust turkosa skaft, komplett med dessertbestick. Nu vid ca kl 13++ är buden över 400 kr.

Comment

• Miljonär... hurra...

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
            Heja - heja franska bestick. Vid 13-tiden idag (ons 13 okt 16) gick en halvdussinuppsättning kycklinggula franska Melron (plus fem extra dessertskedar) på Tradera för 1400 kr, (Tr nr 266 281 909). Måste vara rekord?
            Om ca åtta timmar klubbas en halvdussinuppsättning franska IZM med ljust turkosa skaft, komplett med dessertbestick. Nu vid ca kl 13++ är buden över 400 kr.
            Hallå,
            Tack, jag såg annonsen. Gula är sällsynta på vår breddgrad, har bara uppsättning för sex personer. Priserna stiger brant för gult och blått och snart möter vi Frankrike. Heja Sverige..
            So long
            Kim
            Last edited by Kim von Platen; 2016-10-12, 14:35.

Comment

• Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg

Hallå Igen.
              Kollade in annonsen. IZM står kanske inte för bästa kvalitet (jfr Melron) men visst är besticken tuffa. Jag skulle bjuda 20:-/st och då är 400:- ganska rimligt.... men nu rågar jag ha...
              So Long
              Kim
              Bifogade filer

Comment

• 765 kr gick de turkosa besticken för. Det blir 25:50 kr styck. Köparen av dessa missade de gula. Det verkar vara samlare som är beredda att gå så högt på dessa bestick.

Comment

• Cutlex har Kim och prylsnubben visat här: http://precisensan.com/antikforum/sh...som-vet/page10. Mitt bidrag är en smörkniv (?) endast 14 cm lång och med rak stämpel CUTLEX Stainless France. Och magneten hugger!
                  Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                    Cutlex har Kim och prylsnubben visat här: http://precisensan.com/antikforum/sh...som-vet/page10. Mitt bidrag är en smörkniv (?) endast 14 cm lång och med rak stämpel CUTLEX Stainless France. Och magneten hugger!
                    Hallå Lars,
                    Det var en ovanlig rackare. Ganska tidig, gissar jag, Sannolikt för smör, inte MILDA, men inte säkert. Ostron från västkusten skulle smaka bra. Besticken med lövträ i skaftet brukar vara gjorda i päronträ, men din kniv ser ut att vara gjord i ek....
                    Tack och so long
                    Kim
                    Last edited by Kim von Platen; 2016-12-11, 15:00.

Comment

• Tack Kim och inspirerad av positiva tillrop visar jag här en kniv av märket Sedasco med ett stiliserat S i en cirkel. Jag förmodar att det är en billighetsvariant eftersom det saknas mässing och ingen metall i skaftändan. Nitarna ser ut att vara av aluminium. Inox. France. 21,5 cm lång.
                      Bifogade filer

Comment

• Lite olika bestick

Hejsan!
                        När jag under ledigheten under jul och nyår roat mej med att rota bland olika lådor som bara står, så fann jag lite olika bestick.
                        Har fotat några och undrar varför skeden är så gul?
                        Visst liknar det Gustav den V på handtagen, varifrån kan de vara?
                        Hittade även bestick som är så gråa är det något att spara på eller kommunens materialinsamling nästa......?
                        MVH ingbiClick image for larger version

Name:	IMG_0350.jpg
Views:	1
Size:	46,7 KB
ID:	564474Click image for larger version

Name:	IMG_0351.jpg
Size:	42,5 KB
ID:	564475Click image for larger version

Name:	IMG_0356.jpg
Size:	59,8 KB
ID:	564476Click image for larger version

Name:	IMG_0357.jpg
Size:	64,6 KB
ID:	564477Click image for larger version

Name:	IMG_0358.jpg
Size:	31,8 KB
ID:	564478

Comment

• Ursprungligen postat av ingbi Visa inlägg
                          Hejsan!
                          När jag under ledigheten under jul och nyår roat mej med att rota bland olika lådor som bara står, så fann jag lite olika bestick.
                          Har fotat några och undrar varför skeden är så gul?
                          Visst liknar det Gustav den V på handtagen, varifrån kan de vara?
                          Hittade även bestick som är så gråa är det något att spara på eller kommunens materialinsamling nästa......?
                          MVH ingbi[ATTACH]160564[/ATTACH][ATTACH]160565[/ATTACH][ATTACH]160566[/ATTACH][ATTACH]160567[/ATTACH][ATTACH]160568[/ATTACH]
                          Hallå där, ingbi,
                          Är inte mannen att ge svar på dina frågor för inga av dina bestick är Franska Liljan. Hänvisar till närbesläktad tråd...
                          So long...

Comment

• Den ensamma gaffeln (modellen) brukar kallas Engelsk snäck, eller Kings pattern - fast någonstans i minnets skräpkammare hör jag en röst som viskar att modellen är fransk. Kolla metallstatusen på baksidan.

Skeden: ingen aning (Varför gul? Antingen förgylld eller också en slags gul original- eller undermetall).

Kniven och gaffeln: intressant par med fina jugendslingor - och porträtt av Gustav V - vilket jag gissar daterar besticket till just 1907 då G V ärvde kronan av Oskar II.

Comment

• Här 4 x 2 bestick där märkligt nog knivar och gafflar talar olika språk. Knivarna är märkta "stainless steel" och gafflarna "rostfritt stål". Och ringen på "Å:et" är lite väl snett upp till vänster och det brukar den vara när tillverkningen är gjord utomlands - kanske i Japan??
                              PS Den blå färgen stämmer bättre med den lilla bilden. DS.
                              Bifogade filer

Comment

• Ljus i det båa...

Hallå Lars,
                                Den ljusblå färgen känner jag inte igen, trevlig bekantskap. Säg mig, hur långa är redskapen?
                                So long
                                Kim

Comment

Working...
                                X