Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ornamin Stig Lindberg Världens Barn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Här kommer tallrik o mugg "Världens barn" Gustavsberg, Ornamin, Stig Lindberg. Inköpta när det begav sig. Nån gång i mitten på 90-talet försökte jag kursa dem billigt på nåt loppis, ingen köpte. Nu händer det att barnbarnen använder dem, dvs om det duger. "Vill ha stort fat ja me"
    Bifogade filer

Comment

Ballongpojken finns på en bild i UNT, där de gratulerar Paula von Freyman på födelsedagen. Jag är ganska säker på att det är hennes dekor, men ring gärna och fråga, den som är nyfiken... 018-125318

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
        Ballongpojken finns på en bild i UNT, där de gratulerar Paula von Freyman på födelsedagen. Jag är ganska säker på att det är hennes dekor, men ring gärna och fråga, den som är nyfiken... 018-125318
        Det var intressant..! Har du någon länk till gratulationen eller var det i papperstidningen? Det vore ju kul om man kunde bekräfta detta...
        http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Papperstidningen, tyvärr. Men motivet är ju detsamma...

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
            Papperstidningen, tyvärr. Men motivet är ju detsamma...
            Jovisst, jag tänkte bara om man kunde se och spara artikeln, jag har inte den tidningen i Falun...
            http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Vet någon var jag kan köpa Stig Lindbergs barntallrik i ornamin; Världesn barn???

Comment

På Tradera dyker dom upp mellan varve. Håll utkik där.

MVH JAGO

Comment

Djupa tallriken med flickdekor

Jag tror jag har den tallrik som du saknar!Åt min gröt ur den som barn..Jag undrar vad den kan vara värd?Mvh
                  Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
                  Jag har flera delar i servisen, den var min barndomservis! Har sedan köpt in fler delar, det finns även en djupare tallrik med en flickdekor, som jag saknar. Mina muggar är märkta Gustavsberg, men den ena tallriken är märkt Balo och den andra Rosti...tallrikarna är gjorda i dekorerad Melamin-plast sk Ornamin.

Jag kollade i boken "Bruksföremål av plast". Detta kan man läsa: "Rörstrand köpte 1960 licensrättigheterna för ornamin som var en ny metod att dekorera melamin och karbamid."..."..verksamheten drev i det nystartade AB Baloplast i Norrköping".....tillverkningen som skedde hos Konstharts i Trelleborg avslutades 1965...rättigheterna/licensen till Ornamin såldes då till Gustavsberg och även maskiner och verktyg övertogs.

Detta förklarar ju varför formerna är lika hos olika tillverkare...samma sak har antagligen skett även när Rosti började göra servisen.

I texten framgår även att barndekorerna är utländska utan känd formgivare!

Vi diskuterade på bloggen femtiotalsjakten, där finns en bild på även den djupa tallriken med flickdekoren!

http://femtiotalsjakten.blogg.se/200...doms-mugg.html
                  Bifogade filer

Comment

Working...
                  X