Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ornamin Stig Lindberg Världens Barn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ornamin Stig Lindberg Världens Barn

Är det någon som vet om det är Stig Lindberg som har designat denna?

MVH JAGO

Nop. Icke Stig Lindberg.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Tack för snabbt svar Ballonggreven. Då var det som jag misstänkte eftersom hans signatur inte finns på dessa. Är det känt vem som står bakom dom?

MVH JAGO

Comment

Inte vad jag vet.
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

Comment

OK. Tack.

MVH JAGO

Comment

Om jag inte missminner mig har jag sett denna barntallrik med samma dekor, men tillverkad av Rosti Mepal i Danmark.

Jag hade visst inte så fel här är en mugg...
            Last edited by Kaptenen; 2009-05-21, 23:01.

Comment

Den tallriken jag har är märkt Ornamin Gustavsberg. Tyvärr gick det inte att se sidan du länkade till Kaptenen.
              MVH JAGO
              Bifogade filer

Comment

Jag tror att länken fungerar nu!

Comment

Väldigt lika må jag säga.

Comment

Här i bloggen har vi den svenska Gustavsbergs ornamintallriken med ballongpojken men han har fyra ballonger http://blog.pitea.shop-pro.jp/?cid=22525 (scrolla ner till 2008.05.27 Tuesday) .
                    Last edited by Kaptenen; 2009-05-22, 01:15.

Comment

Jag har flera delar i servisen, den var min barndomservis! Har sedan köpt in fler delar, det finns även en djupare tallrik med en flickdekor, som jag saknar. Mina muggar är märkta Gustavsberg, men den ena tallriken är märkt Balo och den andra Rosti...tallrikarna är gjorda i dekorerad Melamin-plast sk Ornamin.

Jag kollade i boken "Bruksföremål av plast". Detta kan man läsa: "Rörstrand köpte 1960 licensrättigheterna för ornamin som var en ny metod att dekorera melamin och karbamid."..."..verksamheten drev i det nystartade AB Baloplast i Norrköping".....tillverkningen som skedde hos Konstharts i Trelleborg avslutades 1965...rättigheterna/licensen till Ornamin såldes då till Gustavsberg och även maskiner och verktyg övertogs.

Detta förklarar ju varför formerna är lika hos olika tillverkare...samma sak har antagligen skett även när Rosti började göra servisen.

I texten framgår även att barndekorerna är utländska utan känd formgivare!

Vi diskuterade på bloggen femtiotalsjakten, där finns en bild på även den djupa tallriken med flickdekoren!

Last edited by tallen; 2009-05-22, 02:15.
                      http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Tack så väldigt mycket för informationen. Nu har det ju klarnat lite bland mina frågetecken. Norrköping på min ära!! Där bor jag ju sedan födsel och av ohejdad vana. Kul! Nu ska jag försöka ta reda på var i sta´n AB Baloplast låg. Tallen! Har du någon aning om hur många dekorer det finns som är gjorda på Gustavsberg?

MVH JAGO

Comment

Här är en ornamintallrik av Stig Lindberg.
                          Bifogade filer
                          Konfucius

Comment

Hur ser den ut på baksidan?

MVH JAGO

Comment

Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                              Här är en ornamintallrik av Stig Lindberg.
                              Helt omisskännlig! Stilen går inte ta miste på
                              http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Working...
                              X