Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tenntråd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Hugo Leven.....

....Kayserzinn, askkopp från runt 1900
    i Jugendstil.
    Bifogade filer

Comment

Jag letade fram ett bidrag till tråden som efter drygt 170 år är lite buckligt och skavt. Inga fina stämplar utan bara AIS.BID. 1850. Fatet är 38 cm Ø så det är lite otympligt. Om det är Anders Johansson och Britta Johansdotter så passar kanske detta?
      Bifogade filer

Comment

Hej

Så många intressanta inlägg.

Jag vill bidra med ett arv från Halmstad. Ett 5 cl-mått.

Är det verkligt gammalt eller ...?

Jag tror jag kan tyda en suddig stämpel till I 6
        och en F W

Men vad kan 23 och 88 betyda?

Jag hoppas att jag inte visat den här tidigare.

Hälsar
        Staffan
        Bifogade filer
        Last edited by Staffan Kvist; 2021-04-02, 09:46. Anledning: Lade till en fråga

Comment

Staffan, visst är ditt mått riktigt, 88 och 23 är kontrollstämplar som anger att någon kontrollerat att det fortfarande rymde 5 deciliter. Kontrollerna är gjorda 1888 och 1923. Hade dina släktingar butik i Halmstad?

Comment

Werrenrath Lund är tillverkaren det står rätt tydligt i botten. Det var en man som var extra tidig med centiliter redan vid hans födelse så hade han en diflaska där det gick så och så många centiliter i.

FBQ hur får du det till dl? Ni verkar rent yra i pottan? Ok det är ju tidigt på dagen och det tar tid att vakna än om man gått upp jag vet själv.

Se detta som ett unikt tillfälle eftersom jag så denne Werr.... redan på stämplen utan att läsa namnet så tro nu inte att jag har den förmågan mer. Och vid denna ytterst okristliga tid eller var det tvärt emot kristliga tidpunkt?

FBQ jag förstår att du är en riktig skämtare, är all i Visby så pass skämtfulla, är det någon form att släktdrag så långt ute i stor vattnet? Roligt var det, jag skrattar fortfarande så jag få omt i magen hahaha!!! Ett skratt förlänger livet med 14,7sek men detta gör nog en halvtimma?

Dom kanske har sådana jäkla D där ute i sjön vad vet man? Nu fattas det väl bara att dom har heroglyfer också?

Jag kan aldrig sluta att skriva om denna Werr... det var en stor man! Hans verkstad med stor svarven är på kulturen i Lund, Jag har nog ett fat av honom med stort F. Egentliger har fatet lite av skit över sig men får man det nästa gratis så får man offra sig, Man är ju en kulturens riddare?
            Last edited by Rockwell; 2021-04-02, 12:08.

Comment

Eftersom Staffan inte frågade vad F W eller I 6 stod för utgick jag från att han redan gissat det. Tydligen hette han Johann Friedrich Werrenrath, var född 1821 i Danmark och blev svensk medborgare 1846. Död 1900.

Jag blandade bort deciliter och centiliter, men det gjorde visst någon glad så.

Comment

Jag skrattar fortfarande!!! Och det får man ju tacka för eftersom det inte är så ofta det sker. Ja där ser man hur det kan gå.
                Nu är frågan skall jag visa fatar eller strunta i det, det får du avgöra FBQ. Jag vet var det är så inga problem åt det hållet.
                Börja känna mig mer sansan nu faktist.

Comment

Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
                  Jag skrattar fortfarande!!! Och det får man ju tacka för eftersom det inte är så ofta det sker. Ja där ser man hur det kan gå.
                  Nu är frågan skall jag visa fatar eller strunta i det, det får du avgöra FBQ. Jag vet var det är så inga problem åt det hållet.
                  Börja känna mig mer sansan nu faktist.
                  "Visa fatar" - alltså visa fat? Det får du gärna göra Rockwell.

Comment

"Visa fatar" kan ju ha olika betydelser, visa fatet eller vissa fattar.
                    Nästan lika roligt som att förväxla cl och dl när måttet är rågat....

PS mått är svåra grejer Rockwell, kolla bara här (ursäkta avvikelse
                    från ämnet).

Comment

Ja, det hade kunnat vara "vissa fattar" men jag fick inte ihop det med "det får du avgöra".

Comment

Det har sina fröjer att vara extra glad, jag hade jättesvårt med skriften, fick tillrätta lägga den hur många gånger som hälst.
                        FBQ du får inte vara så på hugget för då kanske man dånar.
                        Skall fixa blid av Fattet rätt som det är. Jag har en förmåga att kasta om vissa bokstäver tydligen, som nu i blid, det får man väl se som en rolig grej som jag inte fattar, det går av bara farten, man flir kanske fartblind?
                        Sen å andra sidan så borde man då glömma bort någon bokstav men inte i mitt fall jag bara kastar om och det måste vara rätt unikt.
                        Man är unik helt klart!!

Comment

Hej FBQ

Bland mina släktingar i Halmstad fanns en gelbgjutare,
                          som bodde på Mårtenshus, min farmor med min fars
                          syster och farmors systrar, som hade en hattaffär,
                          Modebazaren länk:

Hallands Konstmuseum - Photographer Arcadius Kerstin

Hälsar
                          Staffan
                          Last edited by Staffan Kvist; 2021-04-02, 16:49.

Comment

Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inlägg
                            Hej FBQ

Bland mina släktingar i Halmstad fanns en gelbgjutare,
                            som bodde på Mårtenshus, min farmor med min fars
                            syster och farmors systrar, som hade en hattaffär,
                            Modebazaren länk:

Hallands Konstmuseum - Photographer Arcadius Kerstin

Hälsar
                            Staffan
                            Aha, tja bakgrunden var ju att det är krönt mått - lite onödigt att skaffa för någon som inte handlar med våra varor. Kanske en mjölkbutik? Kontrollen 1923 betyder ju att den då fortfarande var i bruk i handel. Men den kan ju på kringelikrokar senare hamnat hos dina släktingar.

Comment

Det hade säkert ett samband, damerna sålde väl våta varor under bordet. Hattstockarn var säket ihåliga, innehöll både det ena och det andra. Och det som ser ut som en symaskin är en friktionsdriven destilationsapp.

Man kan aldrig veta?? Det man kan veta är att mitt fat är ungefär 390mm i diameter.
                              Bifogade filer

Comment

Tenn Arboga

Passar på att fråga efter lite ovanligare tenn från Arboga. Med ovanligare menar jag krönta målkärl, skålar och andra ovanligare former, samt tenn av Gabriel Pettersson Petrè, Carl Johan Albrecht, Anders Håkansson Hult, Emanuel Rokus eller Petter Wallgren.
                                Skicka gärna privat e-post om du har något
                                Mvh Thomas i Arboga ahlthomas53@gmail.com

Comment

Working...
                                X