Tack Nobe och FBQ för bilderna, det var verkligen annorlunda föremål mot tidigare i tråden!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tenntråd
Collapse
X
-
Pryl... du kan börja gå bakåt i denna tråden och ropa till när du funnit min bild att hästfoten det blir din läxa till i morgon. En svär läxa skulle jag tro men den erfarenhet som yppats nyligen. Men jag har hoppet uppe för dig pryl.. Man får ju vara lite positiv!!!
Efter det att du löst läxan så kan det väl var på sin plats med ännu en häst fot.
Se nu till att inte svimma så du får bäras ut eftesom hästfoten är antik. Tänk på att bårar inte växer på träd och vi har rätt många här som kan behöva ....
Musik under arbetet: https://youtu.be/OZD32g4ieXI Max 95dB så inte gäddan i vassen vaknar.
Jätte bra: https://youtu.be/qYzrebL11Is?list=RDMM
Mina gamla 6l6 sväljer och spottar ut musiken helt ok.
Det har visat sig att lurar och en förstärkare jag köpt är lika gamla 1983. Det är väl ingen som tycket 325W är för mycket till ett par lurar, Och speciellt när förstärkaren kostade 900:-
Dom som sålde förstärkaren hade köpt ett nytt paket ljud och dom tyckte att det verkade inte lika bra som det gamla men så kundet det inte vara naturligtvis. Man kan säga att dom inte riktigt var insatta i vad dom sålde. Ok dom tyckte den var lite tung att lyfta omkring kan jag tänka mig. 21kg dynamit gjord av prima trinitroglycerin.Last edited by Rockwell; 2021-03-25, 00:15.
Comment
-
Mission fullfilled....
Se där, då var det avklarat,Ursprungligen postat av Rockwell Visa inläggPryl... du kan börja gå bakåt i denna tråden och ropa till när du funnit min bild att hästfoten det blir din läxa till i morgon. En svär läxa skulle jag tro men den erfarenhet som yppats nyligen. Men jag har hoppet uppe för dig pryl.. Man får ju vara lite positiv!!!
Efter det att du löst läxan så kan det väl var på sin plats med ännu en häst fot.
Se nu till att inte svimma så du får bäras ut eftesom hästfoten är antik. Tänk på att bårar inte växer på träd och vi har rätt många här som kan behöva ....
se´n ska vi väl återgå till det som tråden handlar om , alltså tenn.
Tage har gjort den större burken för cigaretter?. Den är inte från
firma svenskt tenn medan de små bägarna däremot samtliga är
stämplade med svenskt tenn och änglamärket. Vet ej om dom är
för punch, glögg eller dylikt.............hör dom ihop så kan det ju
även vara askkoppar.
PS Makabert med hästfoten men den var ju på begäran...........
Comment
-
P.. läs tråden så du vet vad det handlar om! Eller gör det det inte så behöver jag inte anstränga mig mer.
P.. du har inte ens noterat att jag lade in en ljusstake med dess berömda häst.. och ingen annan heller verkar det som?
Då vet jag vad som gäller i detta fallet och det ser jag som en fördel.
Lite synd om FBQ men han få klara sig utan mina hästfötter, han hade nog inte putsat glasögonen han heller.Last edited by Rockwell; 2021-03-25, 20:04.
Comment
-
P.. det handlade om att jag har en kärl i tenn med hästfötter och det första jag visade var en ljustake med just dessa häsfötter eftersom jag inte hade koll på var mitt tenn fanns men boken med ljustaken var det enklare därför kom den först. FBQ hade inte koll vilket period dessa fötter på föremål var populär.
Får ta bilden av hästfötterna än en gång till något mer blir det inte men det är säkert fullt tillräckligt, nu kan det väl inte vara så svårt att giss en ålder på denna ljusstake.
Comment
-
Det kan inte hjälpas att allt slåt tillbaka. För min del hindrar jag ingen att komma med tenn här.
Det är väl rätt klart att fattar inte folket galoppen så får dom vara utan men här fortsätter det säkert.
Ok du har på sätt och vis fattat men likväl inte det är bara att välja, rätt intressant fall tycker jag.
Såg att herrarna var inte just nu, nu är frågan vad vi skall göra för att förgylla tillvaron? För min del spelar jag godnatt Iren godnatt. Har ett gåspar här framför mig som är rätt trevligt gjort i sten. Nä men vad ser jag nu börjar gässen dansa! Det har jag aldrig märkt att dom kunde.Last edited by Rockwell; 2021-03-25, 23:47.
Comment
-
Ursprungligen postat av Rockwell Visa inläggP.. det handlade om att jag har en kärl i tenn med hästfötter och det första jag visade var en ljustake med just dessa häsfötter eftersom jag inte hade koll på var mitt tenn fanns men boken med ljustaken var det enklare därför kom den först. FBQ hade inte koll vilket period dessa fötter på föremål var populär.
Får ta bilden av hästfötterna än en gång till något mer blir det inte men det är säkert fullt tillräckligt, nu kan det väl inte vara så svårt att giss en ålder på denna ljusstake.
Den typen av gotiska fötter hade jag sett tidigare, men har aldrig uppfattat dem som hästfötter. Jag utgår från att de är tänkta att föreställa lejonfötter då de ofta har ett lejon ovanför. Sedan brukar de inte likna några lejonfötter några hästhovar tycker jag inte heller de liknar. Har inte heller hört någon kalla dem så.Last edited by FBQ; 2021-03-26, 13:36.
Comment
-
Från det ena till det andra, här är ett tips från en gammal tråd om att rätta till buckliga tennföremål:
Jag hade köpt ett par ljusstakar och insåg inte förrän efteråt att den ena (vänster på bilden) var ihopklämd i sidled jämfört med den den andra, vilket gjorde att ljushållarna satt på en annan höjd. (Eftersom den dessutom lutade lite, var det ingen tvekan om vilken av dem som blivit deformerad.) Uppenbarligen hade någon tryckt i ljus lite för hårt i den ena, märkt att den deformerades, rätat upp den så gott det gick och lämnat dem till loppis.Ursprungligen postat av Tingeling Visa inläggFör mig har det gått bra att ta hett vatten som tennet får ligga lite i och sedan rätat upp och ut mindre bucklor. Vet inte om det är vanligt men det var en gammal man som hade jobbat med tenn som lärde mig och det har funkat.
Det var ett bra tillfälle att testa tipset. Jag värmde vatten i vattenkokaren, och strilade några deciliter över den del jag skulle böja till. Först rätade jag upp nere vid foten.
När stammen var lodrät fortsatte jag med att strila vatten på den inre delen av ena armen, rätade upp den till samma form som på den andra ljusstaken, och gjorde likadant med andra armen. Ljudet när man böjer kallas "tennskrik"!
Slutligen rättade jag till den yttre delen av armarna på samma sätt. Nu hamnade ljushållarna på samma höjd också!
Comment
-
Skillnade på en lejontass och en hästhov är rätt stor, sen kan det tydlige dra åt det ena och det andra hållet. Det jag sett drar åt hästhovshållet.
Det bör inte vara så långsökt att få på hästhovar som fötter på någon ting tycker jag.
FBQ du är lite för tidig i dina upptäckter, hästar var inte brukliga då, dom kom lite senare,
Vi bryr oss inte om vilket så slipper vi ett oändligt babblande.
Comment
-
Ett gott tips kanske skulle testa det på min lampfot.
Nu samlar jag ju mest äldre tenn men det betyder ju inte att jag inte kan tycka att nyare kan vara trevligt, så för att bevisa en lampfot i trapphallen, tror den saknar stämplar och en låg skål, kan vara tänkt som fruktskål men jag har den som ytterfoder, C G Hallberg 1931.
Comment
-
Ytterkrukan ser ut som en 1970 års modell, det gjordes en del sådana då eftersom efterfrågan var större än tillgången på äldre. Ang.besman så var dina 1700-tal och det fungerar också fast 1600.tals är lite roligare, jag har en som förmodligen är ännu tidigare.
Comment
Comment