Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silver vas?[ID: CG Hallberg, 1952]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Silver vas?[ID: CG Hallberg, 1952]

Hej.

Vad kan detta vara och är det någon som kan latin? Den här bucklan kommer från Morfar men jag vet inget om den. Vad står det på den? Visst är det silver? Ålder? Den är 18,5 cm hög. Kan den vara från någon ordensällskap?

Mvh/Urban

vis unita fortior betyder ungefär...tillsammans är vi starkare.
    Vapenskölden till vänster får mig att tänka på frimurare???
    Nej, det är inget loppspel.

Comment

Bägaren är gjord 1952 (B 9) av CG Hallberg och har St Erik; Stockholms stadsstämpel. P är nog den silverarbetare som gjort bägaren.

Comment

Tack så hemskt mycket för svaren och jo visst Morfar var med, har jag för mig, i Frimurarlogen eller något liknande.

Mvh/Urban

Comment

Den vänstra vapenskölden är Frimurarnas - med vinkelhake och passare.
          Bodde din morfar möjligen i Norrland? Eller kom därifrån?

Comment

Hej TinaSand.

Ja, i unga år så bodde han i Skellefteå och flyttade sedan till Umeå där han sedemera avled 1953.

Mvh/Urban

Comment

Jag ser nu, att jag kanske borde ha förtydligat min fråga, vilket jag nu gör Anledningen till frågan är den högra vapenskölden, som ju onekligen avbildar en ren.
              Min tanke är att den skulle kunna vara din morfars personliga vapensköld. När en frimurare kommer upp i graderna, får man ha (låta göra) en vapensköld med sitt motto (när man tar 8:e graden). Men det kan ju även vara vapenskölden för den loge din morfar tillhörde.
              Tyvärr är mina kunskaper i latin inte tillräckliga för att tyda skriften. Vet bara att det bl a står "Stora Björn"-(en) men om det syfta på stjärnbilden eller en stor björn (djuret) i allmänhet kan jag inte säga. Men nu är min nyfikenhet väckt, så jag ska se om jag kan klura ut texten
              mvh Tina

Comment

Stora björn avbildas i de övre fälten av sköldarna.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                  Stora björn avbildas i de övre fälten av sköldarna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Urs...lation_map.png
                  Ja, nu när du påtalar det - och jag tittar mer noggrant på bild 1, ser jag stjärnbilden.

Comment

Hej igen.

Kan man bli annat än inponerad av era kunskaper. Nu när ni pratar om stjärnbilder så fattar till och med jag, bara det att jag kallar stjärnbilden för karlavagnen. Mochens_gubbe skrev tidigare om, "tillsammans är vi starkare" vad gäller texten men om det är riktigt vet jag inte. Verkar ju lite som ett Logevalspråk, jag är nämligen själv med i Druid Logen och där har vi liknande valspråk och vad jag vet så har alla Loger sina egna hyss och ritualer.

Mvh/Urban

Comment

Urban,
                      här är en länk som visserligen inte ger fullständigt svar - men lite ändå. Hoppas det funkar. Om inte kan du ju alltid kopiera den och logga in på sidan.
                      195.67.99.133/blankett/CgiText-GetRecord?FGID=17001.DG%20513:113:64&Formname=/blankett/foto.htm...1 - 6k

Comment

Hejsan Tina.

Du får gärna prova att lägga in länken igen är du bussig. Jag vet inte hur jag ska kopiera av det som stod i ditt inlägg. Det brukar ju börja med http//www. och så vidare. Jaaa, jag vet att jag är dålig på det här med datorer, jag är väl för gammal

Mvh/Urban

Comment

hej igen Urban,

Också jag är för gammal för att vara uppvuxen med datorer. Därför är jag inte alltid så bra på hur man gör. Kan inte få till en "direktlänk". Men här är den komplett. Du får markera den, kopiera och sedan lägga in den i rullisten för att komma till sidan. Om det inte funkar kan du googla på orden "ocior cerva" svenska sidor så kommer du till det jag menar.
                          mvh Tina

Comment

Snyggt Tina. Även om den befinner sig i Karlstad har jag lite svårt att tro att renen har med logen i Karlstad att göra. Vi får nog fortsätta upp till Norrland!

Comment

Sådär! Nu har jag varit i Norrland.
                              Renen med valspråket är vapensköld för S:t Andreaslogen i Västerbotten, närmare bestämt Umeå.

Comment

Working...
                              X