Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silver vas?[ID: CG Hallberg, 1952]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Hej alla hjälpsamma.

Jag ska försöka att få kontakt med någon Frimurare här i Umeå för att då kanske få lite mera information om varför min Morfar fick denna vas eller bägare, hur man nu säger. Hur det går ska jag hålla er informerad om.
    Tack så länge.

Mvh/Urban

Comment

Stjärnbilden heter mycket riktigt karlavagnen på svenska. På latin heter den Ursus major, översatt stora björnen (ursus= björn). Det finns även en annan "björn-stjärnbild", nämligen Ursus minor eller lilla björnen som heter så även på svenska i motsats till karlavagnen.

Comment

Hej igen Qrt.S

Det här med stjärnbilder dyker tydligen upp i flera Loger så även i våran, den heter dessutom Orion som är en stjärnbild. Många Loger inom Druiderna har namn efter stjärnbilder.

Mvh/Urban

Comment

Orion liknar ett timglas och grekerna såg att det åtta stjärnorna bildade en bild av en jägare. Egyptierna kallde stjärnbilden för Osiris. Ahh, detta har ingenting med silver att göra, sorry...

Comment

Hej.

Vill bara berätta att jag sökte reda på mailadressen till S:T Andreaslogen här i Umeå och har fått vissa svar om vasen men jag återkommer när jag fått allt som dom kan och vill berätta om den.

Mvh/Urban

Comment

Working...
            X