sas det att denna sked var stämplad. Har svårt att både se och tyda. Ngn som kan?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tidigt 1800-tal?
Collapse
X
-
Tack ulfericUrsprungligen postat av Ulferic Visa inläggSer ut att vara M Fryberg Jönköping.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Dessa skedar har sett på Thailändska marknaden. Rena souvenir prylar. Import kan jag nämna.Ursprungligen postat av Äjth Visa inläggTack bwh, då stämde årtalet. Stämpeln är s sliten att det är svårt att se. Nyberg står det nog inte. Det är fyra bokstäver före berg. Stadsstämpeln ser ut som två torn med en bro emellan!!
Comment
-
Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inläggDessa skedar har sett på Thailändska marknaden. Rena souvenir prylar. Import kan jag nämna.

ja duuuu
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Jo det är säkert. Min Moster köpte likadana på sin semester i Thailand som present. Väldigt svårt att skilja äkta vara gentemot kopian. Kollade med Auktionsverket i Stockholm och blev väldigt besviken. Men det är väl klart att dina kan vara äkta vara.Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
ja duuuu
Comment
-
Jag kan inte mycket om silver, men varför skulle de vara märkta som svenskt silver med...etc etc.???Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inläggJo det är säkert. Min Moster köpte likadana på sin semester i Thailand som present. Väldigt svårt att skilja äkta vara gentemot kopian. Kollade med Auktionsverket i Stockholm och blev väldigt besviken. Men det är väl klart att dina kan vara äkta vara.
Jag vet inte vad vrövl är, men det låter som det du skriver Rubuc Art....Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Jag tror att det handlar om att "liknande" är ett väldigt vitt begrepp...
Hade en kopis till mig som efter att jag visat en supsked från 1700-talet berättade att han hade en sådan han ärvt efter sin mormor. Jag blev ju jättenyfiken, och ville gärna titta på den. När jag väl fick se skeden blev jag gruvligt besviken - skeden var stämplad med kattfot och silver - S - men i övrigt inga stämplar - men gjord i någon slags fantasistil som förställde någon slags fantaskirännesans, dekorerad med örnar och någon slags concuistadorer - helt klart högst 50 år - troligen inte mer än 25 år gammal...
Så vad som är liknande är nog ganska subjektivt. Rubus Anticus menade nog också skeden som sådan - vad jag vet har jag aldrig hört talas om att man skulle ha kopierat kattfoten i Thailand
Comment
Comment