Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tidigt 1800-tal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tidigt 1800-tal?

sas det att denna sked var stämplad. Har svårt att både se och tyda. Ngn som kan?
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

T3 (1825) tycker jag mig se, och någon Nyberg, men stadsstämpeln kan jag inte få till - får väl hoppas på någon som har en bättre stämpelbok än min lilla Tardy

Comment

Tack bwh, då stämde årtalet. Stämpeln är s sliten att det är svårt att se. Nyberg står det nog inte. Det är fyra bokstäver före berg. Stadsstämpeln ser ut som två torn med en bro emellan!!

Comment

Ser ut att vara M Fryberg Jönköping.

Comment

Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
          Ser ut att vara M Fryberg Jönköping.
          Tack ulferic

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
            Tack bwh, då stämde årtalet. Stämpeln är s sliten att det är svårt att se. Nyberg står det nog inte. Det är fyra bokstäver före berg. Stadsstämpeln ser ut som två torn med en bro emellan!!
            Dessa skedar har sett på Thailändska marknaden. Rena souvenir prylar. Import kan jag nämna.
            ________________________________________________________________________
            "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
            så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
            Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
              Dessa skedar har sett på Thailändska marknaden. Rena souvenir prylar. Import kan jag nämna.
              ja duuuu

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                ja duuuu
                Jo det är säkert. Min Moster köpte likadana på sin semester i Thailand som present. Väldigt svårt att skilja äkta vara gentemot kopian. Kollade med Auktionsverket i Stockholm och blev väldigt besviken. Men det är väl klart att dina kan vara äkta vara.
                ________________________________________________________________________
                "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Jeg har aldrig hørt lignende vrøvl. Jeg har ikke checket dine skeer i sølvbogen, men at de ikke skulle være originale ??
                  Vrøvl.

Comment

Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
                    Jo det är säkert. Min Moster köpte likadana på sin semester i Thailand som present. Väldigt svårt att skilja äkta vara gentemot kopian. Kollade med Auktionsverket i Stockholm och blev väldigt besviken. Men det är väl klart att dina kan vara äkta vara.
                    Jag kan inte mycket om silver, men varför skulle de vara märkta som svenskt silver med...etc etc.???
                    Jag vet inte vad vrövl är, men det låter som det du skriver Rubuc Art....

Comment

"min moster köpte likadana på sin semester i Thailand"
                      Varför kommer jag att tänka på att Bengt af Klintberg fyller 70 år i dag?

Comment

M Fryberg står der vist Magnus fra Jönköping 1817 til 1834 enken fortsætter til 1841.
                        Fransk lilje hedder mønster.
                        Og forstår du ikke dansk

Nå jeg kan se at ulferik allerede havde læst navnet.
                        Last edited by hose; 2008-12-21, 20:36.

Comment

När man väl vet att det är Jönköping går det ju faktiskt att se att stadsstämpeln är två torn, även om lejonet som skall stå på muren mellan tornen inte riktigt finns kvar eller kom med när stämpeln skulle slås på det smala skaftet.

Comment

vrövl = dumheter

Comment

Jag tror att det handlar om att "liknande" är ett väldigt vitt begrepp...

Hade en kopis till mig som efter att jag visat en supsked från 1700-talet berättade att han hade en sådan han ärvt efter sin mormor. Jag blev ju jättenyfiken, och ville gärna titta på den. När jag väl fick se skeden blev jag gruvligt besviken - skeden var stämplad med kattfot och silver - S - men i övrigt inga stämplar - men gjord i någon slags fantasistil som förställde någon slags fantaskirännesans, dekorerad med örnar och någon slags concuistadorer - helt klart högst 50 år - troligen inte mer än 25 år gammal...

Så vad som är liknande är nog ganska subjektivt. Rubus Anticus menade nog också skeden som sådan - vad jag vet har jag aldrig hört talas om att man skulle ha kopierat kattfoten i Thailand

Comment

Working...
                              X