Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fräscha upp fanerad superellips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hur fräscha upp fanerad superellips?

Hej. Detta är ingen värderings- eller artbestämningsfråga, men jag har förstått att det finns många kunniga i detta forum...
    Jag har ett superellips-bord i masurbjörkfanér (tror jag). Det börjar bli ganska slitet (används som köksbord) och jag skulle vilja fräscha upp ytan. Det är inga stora jack, men lite kantstött och lite "solkigt". Synd på ett i övrigt så tjusigt bord. Hur kan man göra?
    Last edited by AnitaL; 2008-03-14, 22:23.

Hej Anita!
    Det är av betydelse om ditt bord är lackat(ngn slags ytbehandling) eller inte. Jag skulle rekomendera varsamhet. Tvätta bordet noggrant med varmt vatten, några droppar såpa och en svamp m. scotch brite. Ta inte i för mkt men smuts ska lösas upp ordentligt, det solkiga, du skriver om. Är det lackat, sickla bort den. det finns sickeljärn men går lika bra med en vass kniv med mjukt knivblad. är man inte van att sickla, tala med en fackman när du handlar ett järn. Lacken sicklas bort (skrapas) Fukta sedan de ställen där jack el. fördjupningar finns i bordet. Har du tur reser sig träet efter genomfuktning. Låt torka och sandpappra sedan med mkt fint sandpapper. För att återskapa en stryktålig yta kan du lacka bordet.
    Svårt att ge råd utan att ha sett bordet. Men detta är några tips.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Hej Äjth - och tack.
      Ja, bordet verkar vara lackat. Det har i alla fall en "något blank" yta. Eftersom det är fanér antar jag att det är "ajjabajja" att försöka slipa.... eller.... ?

Comment

Man kan slipa, men INTE med maskin. Fanéret kanske är1.5 - 2 mm så det är ingen fara. Men lacken bör tas bort först annars slipar o slipar o slipar man o rätt som det är har man arbetat sig ner bortom fan´ret. Inte kul.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Tack för tipsen. Jag tror nog att jag letar rätt på ett proffs som får fixa till det. Det vore synd att förstöra skivan.

Comment

Helt ny yta

Blir det med lackering i någon firma som lackar köksskåp och dyl. Så pass dyrt att det inte är lönt att behandla Ikeabord, men för en superellips lönar sig säkert.

Jag skall släpa mina gamla och slitna men till formen OK bord till interiörlackering, så fort de har tid...

Comment

För den som någon gång har tänkt sig att sickla av lacken på en möbel finns här en länk till en bra beskrivning av hur man "lägger" en sickling http:/http://www.taunton.com/finewoodworking/pages/w00007.asp
              Nej, det är inget loppspel.

Comment

Working...
              X