Hej Skruttis! Det är alltid roligt med ngt nytt, avvikande. Jag tänker. 50-tal, intarsia, asymmetri, MEN även asymmetri kräver tanke o form, här blir det lite skevt och "fel". Intarsian tycks det inte vara ngt fel på, sett utifrån dina foton, men det saknas en spänning, en stilism som får formkänslan att puttra belåtet. Benen är bredare upp och nertill och tyvärr, min första känsla blev. Får-ben. Ett spännande tv-bordsprojekt som antagligen strandade på ngt vi här, inte vet ngt om. Ett provexemplar som inte lämnade verkstaden mer än en gång. Hela 50-talet finns ju i bordet, det är roligt att se. Hemmagjort; känner mig lite avvaktyande inför detta, varför ngt gjort sig så mkt möda!! i onödan! Nja, jag lämnar digh med de här funderingarna, det finns andra som kommer att tycka mera.
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Jag tror inte att det är något hemmabygge, det krävs en rätt avancerad verkstad för att göra intarsia i den här storleken. Angående asymmetrin, det kanske inte är så att det är formkänsla som saknas. Jag tycker snarare att det ser ut som att bordet är tillverkat med en särskild plats i åtanke, till exempel vid ett hörn eller som en del i ett möblemang. Inte ens en person med total avsaknad av formkänsla skulle få för sig att tillverka ett bord som ditt.
edit: Intarsians utformning skulle dessutom förklaras om det kanske fanns ett till bord eller annan del. Den delen skulle i så fall ha en intarsia som kompletterar den på detta bord.
Comment