Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa matbordet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Bästa matbordet

    Hej kära PES:are!

    Håller för tillfället på och planerar för en ny "finmatplats", och skulle vilja ha era fräscha idéer och synpunkter. Bakgrunden är följande. Vi bor i ett designat radhus från 60-talet, som väl bäst kan beskrivas som danskinspirerat i arkiteturen, och behöver en matplats som kan ta åtminstone 10 personer, gärna lite fler. Själv har jag tyvärr snöat in på Bruno Mathssons fällbord Maria Flap (se första bilden) och då gärna i den ovanligare 120 cm breda modellen som inte tillverkas längre. Eftersom denna modell så oerhört sällan över huvud taget dyker upp på marknaden letar jag efter alternativ, och då främst bord formgivna under mitten av förra århundradet och i skandinavisk stil. Är det någon som har några tips, gärna med bilder? Min förhoppning med detta inlägg är att det ska dyka upp en rejäl hoper inlägg med snygga bord som vi kan välja och vraka mellan...

    Som tilläggsinformation kan jag nämna att det är ett absolut krav att bordet passar med mina högt älskade Fagerlundslampor (se andra bilden), och att superellipser inte är att tänka på, eftersom de redan står i mer än hälften av husen i området, upplysta av PH5-lampor. Nån jäkla måtta på stilkonformismen får det ändå vara...

    Så, kära vänner, mata på med snygga bord!
    Bifogade filer

  • #2
    Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
    ...och att superellipser inte är att tänka på, eftersom de redan står i mer än hälften av husen i området, upplysta av PH5-lampor. Nån jäkla måtta på stilkonformismen får det ändå vara...
    Tell me about it! Där jag bor i Malmö är det införselförbud på PH5 och sjuanstolar på grund av övermättnad.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      cjf

      Mina föräldrar har ett sådant bord, original eller kopia, det vet jag inte, jag får väl åka hem till morsan och kolla, jag mins större kalas i slutet av 60-talet, då bordet användes, förmaningen om att inte sparka på benen till bordet påbörjades veckovis innan det skulle användas
      I’m a real mean bitch!

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
        cjf

        Mina föräldrar har ett sådant bord, original eller kopia, det vet jag inte, jag får väl åka hem till morsan och kolla, jag mins större kalas i slutet av 60-talet, då bordet användes, förmaningen om att inte sparka på benen till bordet påbörjades veckovis innan det skulle användas
        Ytterligare en sak som talar för detta bord, möjligheten att ge barnen ett lagom stort trauma att skriva om i sina memoarer...

        Comment


        • #5
          Alltså. Jag har en "halv Maria" i teak upplyft ur en container för 15 år sen. Har sett den i något häfte och i ett skyltfönster på stan, och tror att det är en hyfsat erkänd kopia.

          Om man inte har ont om utrymme och behöver ha bordet nedfällt då och då så förstår jag faktiskt inte vitsen med att ha ett slagbord. Det är en massa ben i vägen, Och stag och tvärslåar som inte får rubbas ur sitt läge. Bordet är mer rankt än konventionella. Med en eller flera skivor nedfällda blir det mer än lovligt svårt att sätta folk runt bordet. Med mittdelen nere får man två avdelningar... Nä, satsa på ett vanligt bord och lämna Maria åt någon som gärna betalar för något att titta på som är dålig praktisk design.

          Det finns MASSOR av alternativ!

          Comment


          • #6
            Vettiga synpunkter Peter S.

            Nu har vi förvisso också ett slagbord, men ett stadigt och rejält.
            Børge Mogensens "Øresund". Fantastiskt väl tilltaget. Enda nackdelen är att det blir fläckar på skivan bara man funderar på att sätta ned glaset. Plötsligt förstår man varför coasters hade sin storhetstid på 1950-1960-talen.
            Bifogade filer
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment


            • #7
              Kanske är det för att jag har ovanligt långa ben (36" är lagom för mig), men jag får klåda av att titta på underredet till ditt bord, Ballo. Det är ju pinnar ivägen åt alla håll!

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                Kanske är det för att jag har ovanligt långa ben (36" är lagom för mig), men jag får klåda av att titta på underredet till ditt bord, Ballo. Det är ju pinnar ivägen åt alla håll!
                Men så är det stadigt också.
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                  Om man inte har ont om utrymme och behöver ha bordet nedfällt då och då så förstår jag faktiskt inte vitsen med att ha ett slagbord. Det är en massa ben i vägen, Och stag och tvärslåar som inte får rubbas ur sitt läge. Bordet är mer rankt än konventionella. Med en eller flera skivor nedfällda blir det mer än lovligt svårt att sätta folk runt bordet. Med mittdelen nere får man två avdelningar... Nä, satsa på ett vanligt bord och lämna Maria åt någon som gärna betalar för något att titta på som är dålig praktisk design.

                  Det finns MASSOR av alternativ!
                  Tack för kloka synpunkter, Peter. För vår del kommer vi sannolikt inte använda bordet särskilt mycket i vardagslag, och när vi använder det så blir det sannolikt i fullt uppfällt skick. Just därför är det faktiskt praktiskt att enkelt kunna fälla ned en eller två skivor för att det ska ta mindre plats när det inte används, men ändå vara snyggt.

                  Tack även Ballo för bilder. Jag är visserligen mycket förtjust i Mogensens grejer generellt, men jag tycker att hans bord ofta är lite väl "stabbiga". Øresund är ett undantag, men även jag har ju 36-tummare på nedre halvan...

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                    ...
                    Det finns MASSOR av alternativ!
                    Keep 'em coming!
                    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                    Konfucius

                    Comment

                    Working...
                    X