Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

wegner fåtöljer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• wegner fåtöljer

Hej
    Jag är på jakt efter information om mina fåtöljer. Jag har sökt på internet men kan inte hitta dem. Jag har nu äntligen fått reda på modellbeteckningen på dem från tillverkaren.
    De har en stämpel under där det står
    Getama
    Gedsted
    Denmark
    design Hans J Wegner

Modellbeteckning GE 672

Tänkte att jag skulle lyckas få in bild. Får se om jag lyckas
    och jag skulle gärna vilja veta om någon vet något om vad de kan vara värda och när de är tillverkade. Jag har skickat en fråga till tillverkaren nu om när de är gjorda men inte fått svar ännu. Men de kunde inte svara på pris på dem.

Tack på förhand
    Emeli
    Bifogade filer

Hej!
    Värdet varierar utifrån vem som är intresserad att köpa/sälja.
    Wegner tillhör en elit av skandinaviska designers och brukar betinga höga priser.
    Du har tydligen fler än 1 st, vilket är bra av sälj/köpa- synpunkt.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ja. Jag har 2 och funderar nu på att ställa ut dem på auktion. Har kontakt med en man som håller i auktioner, men jag vet inte va man ska ha för dem så att man inte börjar för lågt...

Comment

Nu vet jag ju inte alls vem den auktionskontakt du har är, men det är nog en god idé att höra med mer än en auktionist i vilket fall. För just den här typen av danska designmöbler hade jag nog själv tagit en titt på Lauritz.com, som säljer mycket av den här typen...

Comment

jag har kollat på sökt över hela världen efter dessa fåtöljer men utan resultat. Har hittat massor av wegner men inte just dessa.
          Jag har skickat en förfrågan till Lauritz på vad de kan tro men inte fått något svar. Den auktionist som jag har pratat med vet inte heller så därför söker jag vidare.... men är glad för all hjälp jag kan få...
          Tack så mycket ni som svarat.

Comment

Upplysningsvis för er som är intresserade av att veta hur detta gick
            och till er som letar efter designers och tillverkare och sånt.... Jag gjorde så här
            Jag började med att söka på internet efter designern som jag då visste vilket underlättade... men jag hittade ju inte mina fåtöljer någonstans... men det resulterade i att jag lärde mig massa saker om Wegner. Det har varit jätteintressant för mig som har totalt noll koll på det här. Känns lite som att det kan bli ett nytt intresse.
            Sedan när jag gav upp det så började jag leta forum och hittade en del. Kan säga att jag tycker att detta har varit bäst. Lätt att hitta och lägga in bilder och sånt.
            Sedan tänkte jag att trots min dåliga danska så kan jag ju iaf. prova att fråga tillverkaren vad de heter så jag kan söka på det.
            Och jag fick svar på det... Trodde inte att de skulle ha tid med mig och en så "trökig" fråga. Men visst.
            Så då tänkte jag att nu minsann ska jag hitta dom men NÄÄÄÄÄÄ. De finns inte på bild i hela världen. Rätt kul men även lite frustrerande.
            Jag fick tipset av tillverkaren att jag skulle fråga Lauritz om värde för det kunde de tyvärr inte svara på så det gjorde jag... och nu ska jag komma till saken....
            Jag fick svar.. att dessa fåtöljer brukar ha ett utrops pris på 3500-4000kr och de brukar gå för det ungefär.. hoppas nu att de har rätt... Men för säkerhetsskull och för att jag är rätt kär i dessa fåtöljer så höjde jag... Det är inte lätt att göra sig av med sånt som betyder mycket för en.... men för att inte gå i personlig konkurs måste jag... så nu finns dem på blocket... för de som är intresserade.. 6000kr paret.. blev det...
            Har någon något att säga om detta så gör gärna det.

Tack för hjälpen.... Jag kommer bli kvar här det kan jag lova...

Comment

Jag kan även tillägga att jag även fått svar på en följdfråga som jag skickade till Getama A/S. Fåtöljerna är tillverkade 1967... så tji fick jag när jag trodde det va 50tal.

Comment

Jag misstänker att din fåtölj är av en mycket kort serie. Rent logiskt borde den då betinga ett högt värde, men då modellen inte är känd blir det snarare tvärtom; det ekonomiska värdet blir lägre.

Läcker är den hursomhelst. Lite aalto-feeling.
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

Comment

Vad hette dom då? För en framtida dokumentation av ovanliga Wegnermöbler som den här tråden kommer att bli är namnet och tillverkningsåret det allra mest intressanta.

Comment

Modellen står i första inlägget i denna tråden... Och tillverkningsåret är 1967.. men de kunde inte svara på hur länge denna modellen va i produktion... Det hade fortfarande varit roligt att veta.
                    Är det mer information som ni tycker saknas så fråga på. Så svarar jag så gott jag kan...

Comment

Working...
                    X