Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Danska stolar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Danska stolar

    Hej
    Mina föräldrar köpte två fåtöljer/stolar på Magasin du Nord i Köpenhamn 1960-1962. De har tyvärr förlorat sina dynor men jag sett på gamla bilder och filmer att de hade tjocka röda dynor (två på varje stol). Jag skulle nu vilja fixa iordning dessa så nära originalet som möjligt och vill gärna hitta en mer tydlig bild av hur de såg ut en gång i tiden. Jag är inte helt säker på att träbitarna under fötterna är original. Har ett svagt minne att pappa kanske satte dit dem för att skydda parketten. Det enda märket jag kan se är att det står France & Son Denmark på bägge. Vet inte om det är enbart tillverkare eller även designer. Är det någon som vet vad denna modell hette så jag kan finna en tydligare bild.

    Mycket tacksam för all hjälp.

    Mvh Petra

    Click image for larger version

Name:	53B2EA9D-3AB2-4B7D-8400-2FAA591AE4A0.jpg
Views:	1
Size:	78,5 KB
ID:	700190Click image for larger version

Name:	16EE6703-057A-418D-B605-5AFEFC672583.jpg
Views:	1
Size:	91,5 KB
ID:	700191Click image for larger version

Name:	6D60D9EB-344E-4323-AE84-F4A1895D39F2.jpg
Views:	1
Size:	67,2 KB
ID:	700192Click image for larger version

Name:	9F009908-EA0F-4616-BAC0-3A1B77AECFD8.jpeg
Views:	1
Size:	143,1 KB
ID:	700193

  • #2
    Ditt omdöme förpliktigar. Men jag håller inte med dig, jag är lika ödmjuk som Björn Ranelid. Men du har rätt om träbitarna under stolsbenen. De är ditsatta för att skydda golvet.

    Dina stolar liknar dessa, bilden har jag hittat här:
    France & Son furniture, france & son furniture denmark, france & daverkosen, france & daverkosen furniture, charles francefrance & daverkosen denmark, france & son chairs, france & son history, france & son mcm interiors


    Click image for larger version

Name:	F&S.jpg
Views:	1
Size:	44,5 KB
ID:	575241

    Inte särskilt tjocka dynor, verkar det som. Härlig modell. Nära till hands att tro att de är av Finn Juhl, men här påstås något annat (Peter Hvidt and Orla Mølgaard-Nielsen, modellen från 1955):

    Det verkar stämma. Hittade även detta, med samma designers angivna (Boomerang Chair):


    OM det är rätt stol, så är dina stolar inte värdelösa precis, även utan dynor (Obs! DKK!):
    Auktionshuset.com - Peter Hvidt & Orla Mølgaard-Nielsen. ‘Boomerang-Chair', lounge chair, frame and armrests in teak, tapered legs in metal, H. 80 W. 67 seat height approx. 42 cm. Designed 1956. Produced by France & Søn, model 196. Newly renovated with polished metal parts. The frame/legs with bias.


    Bäst att tillägga: Lauritz anger att stolen är av modell 196. Det tror jag inte, jag tror att det är modell FD-134.
    Last edited by Eskil; 2021-07-26, 10:59.

    Comment


    • #3
      Perfekt! Det är precis så de ser ut. Tack, tack, tack. Nu har de fått ett namn: Boomerang. Och du har rätt när det gäller tjockleken på dynorna. Jag uppfattade dem bara som tjockare på de gamla suddiga bilderna. Nu kan jag säkert ta reda på mått och hitta dynor som passar. Funderar även på om jag ska be någon restaurera dem lite efter som de känns lite blekta på sina håll. Älskar den djupa lite mörkare teakfärgen. Och jag måste ju ändå ta hjälp att få bort pappas träbitar. Hahaha. Pappa blev jätteglad över att höra att han gjort en bra investering en gång i tiden.

      Mvh Petra

      Comment

      Working...
      X