Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rokokobyrå

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Rokokobyrå

Hej. Jag har en rokoko byrå med marmorskiva som är märkt K Eliasson, A Johansson, 191163 no103, se bifogade bilder. Vilka är dessa människor och kan det finnas något väde i den? Click image for larger version

Name:	20170528_120722.jpg
Views:	1
Size:	33,6 KB
ID:	680302Click image for larger version

Name:	20170528_120726.jpg
Size:	31,5 KB
ID:	680303

Vart tog byrån vgen?

Hallå och välkommen till PES,
    Ju mer info du stoppar in desto bättre svar. Så är det. Du kan väl visa en bild på byrån, gärna några.
    Etiketten du visar ser ut att ha med frakten att göra, men där kan jag ha fel. Kom igen... Kim..

Comment

Tack så mycket. Här är en bild på byrån. Vad gäller stämplarna så sitter de på insidan av byrån under understa lådan verkar var ett konstigt ställe att ha stämplar som rör frakt. Den kan vara inköpt på sent 60 tal och kostade flera tusen enligt uppgift. Jag har sett samma byrå på en auktionssite men det enda info som gick att se var att byggaren hette A Johansson.Click image for larger version

Name:	20170528_153018.jpg
Size:	69,5 KB
ID:	565504

Comment

Vänta och se..

Tack vemvar,
        En väldigt snarlik byrå ropas ut på Tradera just nu. Högsta bud ca 600:-. Sluttid ca 1 tim. So long...Click image for larger version

Name:	249047452_5b8175ec-4e5f-441e-97a3-b194d0aad063.jpg
Size:	71,9 KB
ID:	565505

Comment

Dock ingen marmorskiva.

Comment

"Original ska ter vara..." Vad jag vet är skivan orginal, om jag förstått dig rätt.

Comment

Detta kan väl sägas vara någon form av nyrokokostilens svanesång. Johansson och Eliasson är sannolikt verkmästare på den snickerifabrik i det småländska möbelbältet där byrå(arna) är tillverkade. Ännu en dag på jobbet då de kunde sätta sina godkännandestämplar på ännu en möbel, vilket betydde fortsatt klirr i kassan. Så sent som slutet av 60-talet är nog både Johansson och Eliasson medvetna om att slutet för fabrikens skickliga hantverkskonst är nära. Redan nu har de fått pruta på stenskivans kvalitet (jmf träskivan) och valt bort den fint profilerade rokokokantet för att i stället lägga dit en skiva med rakt avskuren kant, vilket går stick i stäv med rokokostilens viktigaste doktrin - inga raka kanter och räta vinklar.

Så sent som på 1980-90-talet fanns en möbelaffär på Götgatsbacken/Södermaln, som sålde dylika stilmöbler - men nu är det begagnatmarknaden som gäller om man behöver något i denna stil.
              Jag tror marknadsvärdet ligger någonstans i närheten av det exempel som Kimmen kompletterade med - alltså hundralappar. Ett bra sätt är kolla läget är att beta av auktionsmarknaden på nätet där det nog finns talrika exempel på försäljningar av dylika möbler.

Comment

Working...
              X