Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kinaskåp
Collapse
X
-
Jag kan egentligen inte säga något klokt om ditt skåp Anitaluna. Men tidsmässigt passar det ju med den våg av "China-Novelty-Shops" som växte fram i Europa och västvärlden efter kriget, kanske med en peak under 1960-70-talen. Det var Nationalistkineser och Hong-Kongkineser som etablerade dessa butiker som enbart sålde traditionella kinesiska varor. På denna tid var Mao-Kina ett slags ickekina och det "riktiga" kina var Nationalistkina, egentligen Formosa. Men med ett pennstreck nån gång på 70-talet ändrades allt detta, Mao-Kina fick börja representera Kina i FN och den amerikanska ambassaden flyttade till Peking - och Formosa-China hamnade på dekis. Om det finns ett samband med att de flesta "China-Novety-Shop" samtidigt försvann vet jag inte.
Bortsett från att alla dessa påspikade mässngsemblem är dekorativa - fattar jag inte poängen med dem. Jag har aldrig sett något liknande tidigare.
-
-
Vilka intressanta funderingar och reflektioner ni kommer med! Kvittot är skrivet av någon "Nordström" i Karlskrona. Det är ett vanligt kvitto, som lika gärna kan vara mellan två privatpersoner. Jag var nyfiken innan, men nu känns det riktigt kul med skåpet. Att emblemen är olika... Ja, så är det ju, men på varje låda/lucka finns det flera olika, om där skulle finnas varuprover skulle det kanske lätt bli oordning med flera olika sorter i varje låda/lucka. Jag vet inte mycket om skåpet alls, bara att min mormor som hade skåpet en gång, var mycket stolt över det.
Comment
-
Då är det nog troligt att din mormor har köpt det ifrån en privatperson, för hela möbeln känns som något äldre än 60-tal. På japanska möbler är likadana handtag vanliga runt 1930. Jag har tittat och tittat på beslagen och försökt hitta någon röd tråd i motiven, det finns några vanliga teman, men det verkar som att det är slumpmässigt valda motiv. Tror inte på ett försäljningsskåp, de brukar ha ett fack till varje enskild artikel och vara flyttbara på något sätt med antingen bärremmar/öglor eller hjul. Däremot kan det ju ändå vara en beslagshandlare som ägt det, kanske en bröllopsgåva till hustrun? Det under förutsättning att det är lite äldre. Om det var nytt på 1960-talet så är det nog det HgF skriver mer relevant och att beslagen skall ses som ren dekoration för att ge oss västerlänningar en känsla av orientalism i våra hem.
Comment
Comment