Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ålder på pinnsoffan m.m.?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ålder på pinnsoffan m.m.?

Den här pinnsoffan föll jag pladask för, så den hängde med hem för en billig peng
    Jag har noll koll på denna typ av möbler, som normalt sätt inte tilltalar mig, men blir nu nyfiken. Soffan är i fint skick, förutom att de verkar ha lagat undersidan (ser ut som att de har skruvat fast en skåpslucka under stoppningen). Det har inte använts några stjärnskruv, utan vanliga, äldre skruvar.
    Om guldfärgen och tyget är original, vet jag inte, det ser helt OK ut; lite slitage på färgen, men tyget är fläckfritt och verkar inte blekt.
    Själva träet är ju väldigt bearbetat; svarvat och små blommor. Jag har som sagt noll koll, kanske är soffan gjord av en färdig byggsats som man monterade ihop eller rent av helt handgjord?
    Jag vet inte alls hur gammal den kan vara, gissar kanske själv på 1940-tal, mest p.g.a. att den inte känns modern, men också för det bra skicket...och priset...
    Försökte fota stoppningen, som ser ut som något bastliknande material. Har ingen aning om vad det är. Bilden blev dessutom något grönaktig...
    Soffan är c:a 1 meter bred, något snedställd och såldes bredare framtill än baktill.
    Så, sitter jag på en riktig gammal dyrgrip, eller vågar jag klä om den och måla den framöver? Tanken var att göra det först, men jag är tveksam för stunden...

Click image for larger version

Name:	IMAG2108.jpg
Views:	1
Size:	116,2 KB
ID:	667934

Name:	IMAG2115.jpg
Size:	56,4 KB
ID:	667930

Name:	IMAG2110.jpg
Size:	108,7 KB
ID:	667933

Name:	IMAG2113.jpg
Size:	86,0 KB
ID:	667931

Name:	IMAG2111.jpg
Size:	104,6 KB
ID:	667932

Name:	IMAG2117.jpg
Size:	127,1 KB
ID:	667928

Name:	IMAG2116.jpg
Size:	53,5 KB
ID:	667929

Din fräcka soffa är från ca 1890-1900.Guldfärgen och sitsen är inte original.Med stor sannolikhet har den haft en rottingsits från början.Har säkert funnit ett bord samt två stolar till.Låt den vara som den är och njut av en tämligen unik möbel.

Comment

Oj, där ser man Var i valet och kvalet att lägga frågan under äldre möbler, men tyckte att den var i så fint skick att den knappast hörde hemma där
      Jag fastnar mer och mer för guldfärgen, så soffan får vara som den är så länge.

Tack för infon!

Comment

Working...
      X