Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stegpallar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stegpallar

    Jag kan inte se att stegpallar har diskuterats här på PES, så när jag idag släpade hem min tredje stegpall i ordningen, så är det väl dags att starta en tråd för att få svar på lite frågor
    ...jag vet att tre är en samling, men jag vill inte bli en stegpallssamlare, det förefaller vara alltför skrymmande ting

    Dagens fynd kan skådas nedan. Modellen påminner starkt om de som jag kallar för AWAB-pallar, förutom att den här har plasttäckta steg och "sits". Jag läste dock någonstans att AWAB-pallarna är nya kopior av en annan pall. Någon som vet hur det ligger till med det? Googla "stegpall awab" så ser ni vilken typ jag menar. Jag har även en AWAB-pall, men den är isärplockad och blir inte så fager på bild då
    Är det någon som då har koll på den här pallens ursprung? Den känns ju "lite IKEA" med all plast, men den är ändå förvånansvärt rejäl och stabil (det är ju metall under plasten). Jag fattar ju att den är av det nyare slaget, men vilket decennium kan den placeras i?

    Click image for larger version

Name:	Stegpall1.jpg
Views:	1
Size:	57,6 KB
ID:	655165 Click image for larger version

Name:	Stegpall2.jpg
Views:	1
Size:	75,0 KB
ID:	655166

    Till sist har vi den här, min allra första stegpall Den målade jag glatt svart och turkosgrön med prästkragar för dryga 10 år sedan. Från början var den röd (oerhört sliten) med trästeg och -sits. Har funderingar på att försöka återställa den till någorlunda originalskick istället, men det får bli ett senare projekt. Vad talar vi för tid här? 50-tal?

    Click image for larger version

Name:	Stegpall3.jpg
Views:	1
Size:	73,3 KB
ID:	655167

  • #2
    Den första är nog från Rörets Industrier:

    Comment


    • #3
      Det skulle det kunna vara, men "mönstret" i plasten är inte likadant. Det är kanske svårt att se, men jämför jag min, så är den slätare, medan Rörets ser lite "prickig" ut. Det kanske är en lite äldre modell från Rörets i så fall.

      Comment

      Working...
      X