Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

IKEA-fåtölj

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• IKEA-fåtölj

Riktigt sköna att sitta i och lätta att komma upp ur p.g.a. armstöden inhandlades två av dessa. Planen är att klä om dom, min sambo har skaffat sig ett nytt projekt således. Men, IKEA alltså. Är det någon som har en susning om ålder och ev. även formgivare.
    Bifogade filer

Sitt vackert..

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Riktigt sköna att sitta i och lätta att komma upp ur p.g.a. armstöden inhandlades två av dessa. Planen är att klä om dom, min sambo har skaffat sig ett nytt projekt således. Men, IKEA alltså. Är det någon som har en susning om ålder och ev. även formgivare.
    Hallå Snubben,
    Fin design i böjträ som för tanken till Bruno Mathsson och IKEA är kända för att snabbt kopiera. Gissar på 50-tal. Tack vare de höga armstöden är kopian en väldigt trevlig karmstol. Kopplar samman modellen med möbler i offentlig miljö, om det nu kan vara en ledtråd. So long...

Comment

Nja, nog känns väl IKEA-etiketten nyare än så?

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
        Hallå Snubben,
        Fin design i böjträ som för tanken till Bruno Mathsson och IKEA är kända för att snabbt kopiera. Gissar på 50-tal. Tack vare de höga armstöden är kopian en väldigt trevlig karmstol. Kopplar samman modellen med möbler i offentlig miljö, om det nu kan vara en ledtråd. So long...
        Tack Kimmen, den är riktigt skön och "underredet" verkar av rätt bra kvalitét. Skulle kanske själv tro på en 60-70 talstillverkning i 40-50 talsstil. Obs! Möbler är min klart sämsta gren.

Comment

Ursprungligen postat av Wanja Visa inlägg
          Nja, nog känns väl IKEA-etiketten nyare än så?
          Måste hålla med.

Comment

Jag håller med Wanja. Jag har för mig att denna fåtölj fanns med svartlackerade armstöd och ett matchande brokigt tyg med svart botten i mitten på 80-talet.

----

Edit:

Efter lite letande hittade jag fåtöljen som jag tänkte på, men det är inte riktigt samma armstöd på bloggen SWISWI http://creative-swiswi.blogspot.com/...et-battre.html

Last edited by Kaptenen; 2011-10-06, 17:48.

Comment

Jag får en känsla av att den kan vara tillverkad på 80-talet eller kanske t.o.m. 90-talet när jag ser etiketten.
              IKEA sålde ett gäng möbler i 50-talsstil någon gång på 90-talet, bl.a. ett soggbord med V-formade ben och tidningshylla som folk ibland försöker sälja som unikt, 50-tal & dansk design =)

Comment

Släkting

Onekligen en rätt nära släkting. Kanske olika årsmodeller som med småjusteringar i formgivningen av bilar mellan vissa år. Vår har ju lite mer en halvböj (inte en kvarting explorer) mot dennas helböj on Ni förstår vad jag menar. Tack Kaptenen för Ditt, som vanligt gedigna researcharbete.

Comment

Den här köptes tydligen 1999

Comment

Ursprungligen postat av Jonny Mårtes Visa inlägg
                    Tack Jonny Mårtes, snart är den sprillans ny.

Comment

Fåtöljen som frågan gäller är sannolikt Hova som var nyhet 1995 (Tord Björklund, 925 kr). Det här handlar alltså om ett retrostuk som Ikea exploaterade på 1990-talet. Det finns flera fåtöljer i den här stilen från den tiden.

Comment

Working...
                      X