Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur gammal är stolen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hur gammal är stolen?

Hej!
    Jag skulle vilja veta lite om den här stolen! Kallas den nåt speciellt? Hur gammal är den? Skulle gärna vilja se någon likadan på nätet om någon har några tips!

mvh Frida
    Bifogade filer

Spontant: Rolig, men inte så vacker. 30-tal?

Comment

50-tal är den. Jag har sett ganska mycket liknande men inget exakt. Var det här eller på AP som någon skrev om 50-talet - förresten undrar jag om det inte var Peter S (?) som sa att 50-talet inte bara var eleganta funtionalistiska former utan också överlastade rokokostilkopior - det här är väl exempel på ett typiskt mellanting.

Comment

Håller med FBQ. Från det sena 40-taleteller några år i på 50-talet. Var stolen är gjord och om den heter något speciellt vet jag inte. Tittade lite i böcker om inredning från 40-50-tal och typen förekomm på en del bilder. Inte exakt likadan men liknande. Lite Emma i ryggen som försetts med långa ben i björk. Kanske stått som vilstol i en bättre dammodebutik eller ingått i en grupp i ett hem.

Comment

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
          ...50-talet inte bara var eleganta funtionalistiska former utan också överlastade rokokostilkopior - det här är väl exempel på ett typiskt mellanting.
          Ja, både nyrokoko-emma och fladdermusfåtölj i ett!

Comment

Jag tycker ju att det är en spännande tid - om man nu hade utrymme för att utöka sina intressessfärer - när välfärdssverige föds och geneme man får råd att skaffa saker man inte haft råd med tidigare. Inte bara bil, TV och kylskåp utan också kristallkronor, lampetter och sammetsfotöljer som den här

Jag råkade faktiskt komma in på ämnet i samband med att jag satt med mina föräldrar om mina far och morföräldrars kristallkronor - som båda skaffade vid den här tiden, och det fick mig att tänka på hur även andra familjer jag känner till moderniserade sina hem vid den här tiden.
            Stilkopior på gustavianska och rokokobyråar är en annan möbel som var och varannan hemmafru verkar ha skaffat sig vid den här tiden.

Comment

Working...
            X