Det här är ingen fråga. Bara en reflektion som en designkramare har grunnat på. Många på PES jobbar med pes och man måste ju leva, dvs sälja. Jag vet att ifrån den lilla håla jag bor utanför, så skeppas det säkert minst två kontainers/år till USA med bara skandinaviska teakmöbler från 50-60tal. Visst, uppskattas dom inte här på den minimala marknad som finns i Sverige, så ska dom ju till kunder som verkligen vill ha dem. Men hur kommer det att se ut till slut? Finns det ett flöde åt andra hållet, som med gamla bilar som åker korsochtvärs över pölen? Vad tycker ni? Är det dammsugning eller ett naturligt flöde?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Skandinaviskt 50tal till USA
Collapse
X
-
En olöslig fråga. Jag kan nog tycka det är bättre att de hamnar där de uppskattas, oavsett var i världen det är. Tids nog svänger stilarna och de ekonomiska vindarna och då är det dags att hämta hem dem istället.
Så har det ju "alltid" varit med förflyttning av föremål. Om vi tycker att något är tillräckligt intressant för att frakta hela vägen hem till oss, så tycker vi nog också att det är viktigt att vårda den. Vissa föremål på våra museer har mått betydligt bättre här än i ursprungslandet där det varit knapert om resurser, risk för förstörelse pga stridigheter och/eller naturkatastrofer.
Förresten, ska bli intressant att se hur länge strömmen går västerut. Med deras dåliga ekonomi borde det bli en återgående rörelse.
Comment