Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vikbara stolar
Collapse
X
-
Originalet (Folding chair 512) är formgivet av danske Hans J. Wegner för Johannes Hansen 1949, men då denna inte är märkt så är det med stor säkerhet en kopia troligtvis tillverkad i Jugoslavien på 60-talet. Kopiorna syns ibland på auktion för runt en tusenlapp per styck.
-
Det är som natt och dag!
Kopian är betydligt klumpigare och saknar faktiskt all likhet med orginalet. Inte ens samma material.
Jag tror att det kan stämma att de är ur norskt ursprung. Vet att jag sett info om dem någonstans, frågan är bara var...
Men, gillar du dem och priset är ok är det väl bara att slå till!
Comment
-
Uppgiften om licenstillverkning i Jugoslavien har jag bara sett hos enstaka handlare som skrivit det angående stolar de själva haft till salu =)
Det finns en hel del att läsa om dessa stolar, bl.a. att det tillverkats liknande även i Italien:
Det går ett par liknande stolar på auktion om en vecka:
Köp och sälj konst och design på Bukowskis. Hos oss hittar du allt inom inredning och design, möbler, konst, smycken & klockor. Onlineauktioner. Liveauk...
Det finns även en stol som är väldigt lik av Ebert Wels:
Nice wooden 'Ebert Wels' folding chair. The seat and back are woven cord. looks very simular like the Hans J. Wegner folding chair...
Där står det att det är 60-tal men enligt uppgifter på flera ställen på nätet skall den ha ritats redan 1928.
Comment
-
Nej, dessa stolar har inget med Wegner att göra.Ursprungligen postat av gagarin Visa inläggJag har fått interresant information att dessa sk wegner stolar
även licenstillverkades i Jugoslavien kan då dessa vara original
isåfall??
mvh Carina.
Tro mig,de är inte ens hyggliga kopior!
Comment
Comment