Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stort runt soffbord med uppåtfasade kanter.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Stort runt soffbord med uppåtfasade kanter.

Hej!
    Undrar över detta stora soffbord (som behöver en rejäl rengöring).
    Kanterna på själva bordsskivan är uppåtfasade, ungefär som på ett brickbord, men det ska finnas fyra fästen att skruva fast benställningen på i bordsskivan.
    Den undre "ringen" är också löstagbar och det ser ut som att det suttit något fastnitat som täcker hålet, nät eller rotting kanske? Bordet har många välarbetade detaljer som inte syns så bra på bilderna. Någon som vet hur det sett ut ursprungligen eller vem som formgivit/tillverkat det?
    Bifogade filer

Cirkel på cirkel

Kan inte hjälpa Dig, men vill säga att det inte är ofta jag finner behag i retromöbler - dock sticker denna ut i floran av alla upptänkliga bord.
    Riktigt snygg!
    Och barnsäker kant dessutom.

Comment

Ha,ha tack så mycket!
      Kan vara bra att ha ett keramiksäkert/fummelsäkert bord.
      Bordet finns inte hemma hos mig just nu men det är rackarns stort, skulle gissa på ca: 1,20m i diameter.
      Det börjar ta sig! Snart köper du retrokannor från Danmark också.

Comment

Forget that!
        Nej, men stilsäkra Wanja rycker säkert in och stadgar bordet åt Dig med en VDN-lista.

Comment

Hm, njä, inte på rak arm... Jag vet att jag känner igen benställningen och så småningom kommer jag nog pöå varifrån (om sisådär ett år). Hyllan ska som nog se ut ungefär som på soffborden av Hvidt & Mölgaard kan jag tänka mig. Är vi säkra på att bordskiva och benställning hör ihop från början?

Comment

Skulle inte förvåna om det har varit en glasskiva undertill
            Nej, det är inget loppspel.

Comment

Hej!

Tack för förslag Wanja och Mochens_gubbe!
              Jag är ganska säker på att bordsskivan och underredet har hört samman redan från början. Själva kanten på bordskivan har samma färg och träslag som underredet, medan skivan är lite nött och slipad tror jag.
              Intressant att ni nämner de två alternativen för underredet, flätat "nät" och glas.
              Har fått samma förslag när jag frågat runt här hemma.
              Ska försöka få bättre bilder på detaljer. Önskar att det hade funnits en bricka eller märkning men det gör det inte.
              Har ni några bra tips på länkar, med bilder på möbler, där man kan leta?

Tack för hjälpen!
              Mvh Simco

Comment

Mochens_gubbe kan mycket väl ha rätt i att det ska vara en glasskiva. Du kan ju alltid kolla gamla hederliga Furnitureindex men där finns bara danska möbler: https://ext.kb.dk/F/-?func=option-up...&p_con_lng=eng
                Sen har vi ju http://www.deconet.com/decopedia

Comment

Tusen tack för länkarna!
                  Oj, vad mycket roligt det fanns att titta på där!
                  Är själv inte så hemma på möbler så det var kul att få bra referensmaterial och designers att söka vidare på.

Hittade ett par intressanta bord med liknande dimensioner och bordskivor. Benställningarna stämmer inte men ändå intressanta jämförelseobjekt.

Bordet behöver en ytterligare granskning. Ska hålla ögonen öppna och se om det dyker upp någonstans.

Tack så mycket!
                  Mvh Simco

Comment

Working...
                  X