Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips om lagning av trasiga Eames DSR stolar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Tips om lagning av trasiga Eames DSR stolar?

Puckarna på mina Eames DSR stolar har spruckit och jag har förbrilt försökt att hitta en lösning som håller. Någon som har tipps eller känner till någon som lagar dessa stolar? Alternativt är duktig på att foga Glasfiber och åldrat gummi? Alla tips är mer än välkomna då jag är jättenöjd med stolarna i övrigt.

Jag har för mig att en gammal vän till mig smorde (smörjde? Gav smörj? smörjade? Äh, du fattar... ) in gamla däck till veteranmotorcyklar med silikon, och att de blev som nya (eller rätt ok iaf), men jag vet inte säkert. Laga glasfiber är inte svårt, det fixar man själv bara man har ett utrymma med bra ventilation.

MvH
    Emil

Comment

Puckarna..?
      Hm, kan du beskriva lite med begripligt vad felet består i och vad "puckarna" sitter och vad som hänt med dem?

Comment

Ursäkta att jag var otydlig. Jag har DSR stolar med trä ben. Dessa är fästa i dämpare som ser ut som svarta puckar. Dessa har torkat ut på flera av mina stolar och när de belastats har de spruckit eller gått helt av. När detta skett har det ibland skett väldigt nära själva glasfiberstolen och lämnat lite av det torkade gummit kvar och ibland släppt ifrån glasfibret. Helst skulle jag vilja lämna in dem till någon som kan göra stolarna rätta. Alternativet som jag ser det är att försöka limma men jag har haft lite svårt att hitta tillräckligt stora tvingar för att kunna fixera pucken efteråt. Vore super om någon har en bra lösning.

Comment

Nu kanske jag inte fattar hur den där pucken ser ut, men går det inte att skära ut en ny av till exempel nåt gammalt bildäck eller nåt?

Comment

Du kan köpa nya på Ebay i USA.
            Där kan man hitta en hel del reservdelar till Eames stolar.

Comment

Det är väl ingen direkt hjälp när det gäller puckarna men jag har lagt märke till något som heter Penetrol på ett flertal siter när glasfiber på Eamesstolar återställts. Kika här:

Comment

Working...
              X