Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

lövbord 50-tal. Josef Frank? IKEA? 3-bent och superfint.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: lövbord 50-tal. Josef Frank? IKEA? 3-bent och superfint.

Köpte in detta på en auktion igår. Jag hade ett Ikea lövbord tidigare som jag tyvärr sålde. Detta är liknande men inte exakt likadant. Någon som vet vem som tillverkat eller designat detta bord. Jag får för mig att att det är Josef Frank.
    Inga stämplar eller nåt. Vilket det iofs inte var på Lövet jag hade innan.
    Bifogade filer

Ingen som vet?

Comment

Bord med avskruvbara, mässingsskodda ben tillverkades av många småländska möbelfabriker, beslagen som benen är skruvade i är ofta från Bröderna Miller i Bankeryd vilket gör att folk tror att det är namnet på möbelfabriken
      Att det skulle vara Josef Frank tror jag att du kan avskriva. Vänta tills någon dyker hit som har gamla IKEA-kataloger, det är inte omöjligt att det finns med där. Fint bord och poppis med oregelbunden form på skivan! Hur stort är det?
      Last edited by Wanja; 2010-09-02, 21:03.

Comment

tack för svaret! :-)
        Det är 91 brett och 60 djupt.
        Riktigt läckert!

Comment

Hallå Stubben,
          Vågar ta gift på att inte är Frank och knappast IKEA. So long...

Comment

Ikeas lövbord som jag hade tidigare såg inte ut såhär, men jag vet inte om de hade fler modeller?

Comment

Ännu ett lövbord

Vill visa mitt lövbord, som tyvärr är fult lagat och har sliten yta. Är det någon som vem som har tillverkat det och vad är det för träslag? Det är från 50-talet eller början av 60-talet.
              Är så förtjust i det, men ska ev avyttra det, pga platsbrist.
              Bifogade filer

Comment

Så såg mitt andra ut! Det var ett Ikea. Mitt var i teak. Ditt tyckte jag först såg ut som zebrano men fasiken vet om de använde den vid den tiden. Är nog valnöt.
                Benen är nog målade i efterhand. Snyggt som fasiken var det!!! Får du någon tusenlapp för.

Comment

Bordet "Lövet" av Gillis Lundgren för IKEA kom 1956 med skiva i jakarandafaner och svarta ben. I gott skick går dessa bord högt på Tradera, dessvärre så ser ditt bord rätt slitet ut... Om du lägger ut det på Tradera så var noga med tydliga bilder och skadebeskrivning.

Comment

Självklart, så visar jag alla skavanker på sådant som ska säljas. Tack för upplysningen om designernamnet och årtal.

Comment

Ursprungligen postat av Lillstina Visa inlägg
                      Självklart, så visar jag alla skavanker på sådant som ska säljas. Tack för upplysningen om designernamnet och årtal.
                      Det är inte alla som gör det och då leder det alltid till sura miner. Jag vet ju inte hur van traderasäljare du är, därav kommentaren Jag har sett folk använda lånade bilder och inte ha någon som helst skaderapport - mindre lyckat, kan man lugnt säga

Comment

Working...
                      X