Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amerikansk soffa - vems design/tillverkare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Amerikansk soffa - vems design/tillverkare?

Soffan ni ser nedan har jag köpt begagnad via Blocket i Sverige för 7 år sedan. Förre ägaren hade köpt den i New York på 90-talet och skeppat med sig den till Sverige. Tyvärr sparade jag aldrig informationen om vem som designat den och vart den såldes. Jag minns dock att modellen fortfarande fanns med på företagets hemsida för sju år sedan.
    Jag har letat på undersidan av soffan och i dynan men hittar ingen info om ursprung. Är det någon som känner igen typen och vet vart jag ska leta? Vill klä om soffan och skulle vilja få mer information om det ursprungliga tyget.
    Bifogade filer
    Last edited by Nikita; 2010-07-23, 10:06.

Hallå Nikita,
    Mullig soffa. Kanske 50/60-tal med sina svajande former, nynyrokkoko, skulle man kanske kunna säga. Men där tar det stopp.
    Att klä om soffan kostar en slant, 10-20.000:-, därför är äldre stoppade möbler nästan värdelösa på auktion. Sorry.

Men välkommen till landet där många vet mycket och gärna delar med sig av kunskap och erfarenheter. Hoppas någon vet mycket mer än jag. So long...

Comment

Att leta efter en nål i en höstack måste vara en befrielse jämfört med att försöka reda ut ursprunget till denna soffa. Det är ju inte en firma man måste hålla reda på utan hundratals.

Jag bodde i Long Beach i södra LA-området i Califorien för många år och behövde skaffa lite möbler till min bostad. 95 procent av möblerna i möbelaffärerna bestod av avskyvärda amerikanska äckelnyrokokopjäser i kladdiga pastellfärger från persika till gallgrönt, ibland motivlackade med små romantiska motiv eller med skuggade kanter. De resterande fem procenten var varianter på detta tema i andra stilar ofta i fantasifulla blandningar.
      Jag vet att Ikea numer finns på flera ställen i Californien, bl a i Carson nära där jag bodde, i Burbank och i Orange. Ikea måste ha kommit som en befriare för den amerikanska möbelsmaken.

Comment

Working...
      X