Köpte nedanstående barstolar på helgens loppis. Träslaget (tror jag) är jakaranda. Är endast märkta med "Danish Furniture Makers Control". Skulle gärna vilja veta mer om pallarna, så ifall någon PESare har någon info vore jag tacksam!!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Barstolar - Dansk design?!
Collapse
X
-
Det var ett trevligt loppisfynd
Jag sålde nyligen ett par sådana barstolar och bardisk i butiken, http://www.wanjasvardagsrum.se/bar%2...20andersen.jpg
Formgivare är Johannes Andersen, kanske mest känd för the smiling table för CFC Silkeborg samt soffgruppen Capri med några olika soffbord för svenska Trensum.
Mina barstolar var etikettmärkta Brdr. Andersen, Vejen, men jag tror att de tillverkades av flera möbelfabrikanter.
Comment
-
Stort tack för hjälpen!!
Försökte googla och hitta någon info själv, men svårt när man inte har något att gå på. Intressant att dina var ettikettmärkta. Mina saknar brännmärkt stämpel/etikketstämplar, förutom klisterlappen under stolen med "Danish Furniture Makers Control".
Behöver kanske dock inte betyda att de inte kommer från samma fabrik? Kan ju ha tagit bort etiketterna kanske?-------------------------------------
http://upsalaekeby.blogspot.com/
Comment
-
Etiketten har nog trillat loss eller pillats loss, precis som på min bardisk. Även denna tror jag har tillverkats av flera, bl a J. Skaaning & Søn. Enligt min erfarenhet hittar man både baren och stolarna oftare i utlandet, då till helt bisarra priser! I USA t ex kan danskdesignade möbler gå för 8-10 ggr så mycket som i Sverige, något som dessvärre ibland gör folk lite överoptimistiska vid prissättningen när de ska sälja på blocket
Comment
-
Hej!
Det här låter säkert märkligt, men jag hittade ditt inlägg från 2010 och jag undrar om du möjligtvis är intresserad sv att sälja barstolarna? MvhUrsprungligen postat av Wunderbaum Visa inläggKöpte nedanstående barstolar på helgens loppis. Träslaget (tror jag) är jakaranda. Är endast märkta med "Danish Furniture Makers Control". Skulle gärna vilja veta mer om pallarna, så ifall någon PESare har någon info vore jag tacksam!!
Comment
Comment