Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bruno Mattson 100 kr!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Bruno Mattson 100 kr!

Bevistade auktionsutförsäljningen av inventarierna på gamla lärarhögskolan i Malmö. Missade ett STOORT Bruno Mattson bord som gick för 100 spänn!
    Lyckades dock hiva in två perfekta vita PH5 för en tusenlapp.
    Frugan köpte grejer till sin skola: bland annat 240 biblioteksbokhyllor varav många med glasdörrar. Pris? 500 pix! (hon behövde egentligen bara 10)
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Ja, skolor och instutioner har ofta fina möbler äldre som nyare, här åkte för ett antal år sedan ett flertal "myran" i container men räddades av biträndande rektor.

Comment

Ursprungligen postat av Obeslutsam Visa inlägg
      Ja, skolor och instutioner har ofta fina möbler äldre som nyare, här åkte för ett antal år sedan ett flertal "myran" i container men räddades av biträndande rektor.
      Vet du om dom nånsin låg i containern, eller om det var en skenmanöver? Eller dom kanske inte är hemma hos bitr., utan räddades tillbaka till skolan?

Comment

Du Peter, om jag skriver att de låg i container så stämmer det. De var väldigt snygga i de lokaler jag arbetade i och tack för att man fick uppleva att se dess formgivning i ”skolans värld” mot bakgrund av vita väggar, högt till tak, stora vackra fönster, en fler hundraårig byggnad. En miljö som förövrigt passar att inreda med 50- tal och design.

Comment

Jag menade bara att man kunde tolka ditt inlägg på flera sätt.
          1: Stolarna åkte från skolan och hem till biträdande rektorn, med eller utan mellanliggande stopp i en container.
          2: Biträdande rektorn såg stolarna i containern och räddade tillbaka dem till skolan.

Uppenbarligen var nr 2 den rätta versionen, men jag ville bara kolla. Inte på något sätt att kritisera sanningshalten i det du skrev.

Comment

Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
            Bevistade auktionsutförsäljningen av inventarierna på gamla lärarhögskolan i Malmö. Missade ett STOORT Bruno Mattson bord som gick för 100 spänn!
            Lyckades dock hiva in två perfekta vita PH5 för en tusenlapp.
            Frugan köpte grejer till sin skola: bland annat 240 biblioteksbokhyllor varav många med glasdörrar. Pris? 500 pix! (hon behövde egentligen bara 10)
            bordet för hundringen var det ett superelipse.....om det var det så mår jag dåligt hela daan
            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
              bordet för hundringen var det ett superelipse.....om det var det så mår jag dåligt hela daan
              Jag mår också illa av superellipser
              Nej, det är inget loppspel.

Comment

Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
                Det var ett stort soffbord i björk...vill jag minnas...det var ju tre år sedan.
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

Comment

Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                  Det var ett stort soffbord i björk...vill jag minnas...det var ju tre år sedan.
                  elipse borden är ovala med en stålrörs kontruktion av flera rör som sträcker sig ner mot golver och avslutas med en rund metallplatta dom finns i björk och flera andra träslag mest eftertraktat är det med masurbjörk. superelipbordet är en mycket större variant av elipse bordet och inbringar en mycket stor summa vid försäljnig
                  Last edited by harley; 2008-08-14, 13:13.
                  behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Superellips har inget med storleken att göra, det är namnet på Piet Heins geometriska figur.
                    http://sv.wikipedia.org/wiki/Superellips
                    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
                      Superellips har inget med storleken att göra, det är namnet på Piet Heins geometriska figur.
                      http://sv.wikipedia.org/wiki/Superellips
                      det finns vanliga bruno mathsson elipse bord dom har formen av en elipse sedan finns en större variant som kallas superelipse. du vet hur en elipse ser ut, formen på bordet är elipse format, altså ovalt. vem som uppfann själva ordet elipse vet jag inte men tror att man får gå väldigt långt bak i tiden. jag kan ta kort på elipse bord om du vill

Comment

Super har INTE med storleken att göra som sagt. Superelipsen är ingen elips utan snarare en rektangel med runda hörn.

Comment

Lite mer att läsa om tillkomsten av superellipsborden.
                          http://www.scandinaviandesign.com/br...erellipsen.htm
                          ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Ursprungligen postat av Mochens_gubbe Visa inlägg
                            Super har INTE med storleken att göra som sagt. Superelipsen är ingen elips utan snarare en rektangel med runda hörn.
                            kanske i formen som en elipse.fråga vet ni vad en elipse är?

Comment

Ja. En figur med två brännpunkter där det sammanlagda avståndet mellan en punkt på figurens periferi och dessa två brännpunkter är konstant.

Comment

Working...
                              X