Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp! Jag har förstört mitt kinaskåp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp! Jag har förstört mitt kinaskåp!

Till vårt ”kinarum” köpte jag för snart 30 år sedan 3 st kinesiska skåp på auktion i Stockholm. De är dekorerade med bl a jade, pärlemor, soapstone/steatit samt guldfärg. Inga dyra, fina saker, men pryder väl sin plats.

Jag har aldrig varit bra på städning. Dammvippan av strutsfjädrar använder jag ibland. Nu, när vi flyttade skåpen till ett ljusare ställe, såg jag till min stora fasa att de var lite smutsiga. Jag började med det största skåpet, tog en lite fuktig trasa och gned lite. Det resulterade i att den halvblanka svarta ytan tappade resten av sin glans. Men inte överallt, utan skåpet blev väldigt flammigt. Jag hittade gammal möbelpolish för målade möbler, som svärmor hade lämnat efter sig. Det blev bara värre! Efter det testade jag olivolja, flytande gul såpa (som jag läst nånstans kunde göra underverk!), annan, modern möbelpolish (som innehåller silikon) av världskänt märke. Skåpet har bara blivit flammigare för varje försök. Olivoljan fungerade kanske bäst, men den gav inte någon jämn glans åt ytan.

Vad kan jag göra? Det går inte att dutta svart, halvblank färg mellan alla dessa påklistrade blommor, fjärilar och damer med parasoller. Att lämna dessa skåp till en möbelrestauratör kostar för mycket. Hjälp mig med goda råd, snälla ni!
    Bifogade filer

Egentligen är frågan omöjlig att svara på, utan att ha fått känna och se möbeln på riktigt.
    Hur gammalt är skåpet? Var den ganska ny när den köptes, eller gammal och renoverad?
    Kinesisk lack ska tåla en avtvättning med mild tvållösning och till och med olja, så här har hänt något med ytan redan innan Du köpte skåpen.

Du kan prova att polera snabbt (runt, runt) med en mjuk linnetrasa, så att ytan blir varm av friktionen och se om det blir blankt igen.

Comment

Jag testade med en kinesisk lackdosa med pärlemorinläggningar, efter att jag hade läst vad som hade hänt. Jag får ingen som helst mattning av glansen, när jag torkade av bottnen med en fuktig dammtrasa. Jag inbillar mig att skåpen har haft ett jämnt lager av smuts och eventuellt sot och rök, som vid avtorkningen med den fuktiga trasan har lösts upp, men fortfarande finns på ytan. Färgades inte trasan du använde?

Comment

Hallå,
        Kan det vara kalk för kranvatten som är ett sattyg på många platser? Testa försiktigt att tvätta med en lätt lösning vatten/citronsyra på ett ställe som igen ser.
        So long..

Comment

Vi hade ett svart piano som hade samma fenomenoch försökte presic som du med allt.
          Troligen är det smuts som måste bort och har ett litet förslag. Ta vanlig vispgrädde och tryk på och gno in det sedan. Har någonstans där du kan pröva? Litet hörn där det inte syns?

Comment

Tack, alla snälla ni, som hade uppmärksammat mitt rop på hjälp under min semester!

Gideon frågar om möbelns ålder. Det är möjligt att skåpets framstycke och sidor är äldre än hyllorna och bakstycket. När jag köpte de tre skåpen för snart 30 år sedan, var de mycket fräscha åtminstone på insidan. Jag kan tänka mig att man har renoverat skåpen och bytt ut de delar, som inte syns.

Kaptenen frågar om inte trasan färgades när jag desperat försökte polera skåpet. – Jo, trasan färgades, men inte som om det hade varit vanligt smuts. Trasan blev brun, oavsett på vilken sida och vilket ställe jag gned. Jämnbrun, som om man hade dränkt trasan i kaffe. Och ändå är färgen på skåpen svart, utan någon som helst brun brytning.

Kims förslag om kalk tror jag inte passar i vårt hus. Vi bodde visserligen ett par år i Skåne, men annars i Stockholm, där kranvattnet är mjukt och kalkfläckar praktiskt taget inte existerade.

Tillans gräddtips hjälpte lite, faktiskt. Det är dock omöjligt att få ytan ”jämnblank/jämnhalvblank”. Jag har gnidit och gnidit. Och försökt peta mellan de olika fåglarna och parasolldamerna med en bomullspinne, men orken är slut. Skåpen har nu flyttat till vinden på vår sommarvilla och där är det sällan avslöjande solljus...

Comment

det ska finnas en butik på Birger Jarlsgatan, som säljer produkter för möbelrenovering, de är mkt kunniga, så mitt förslag är att du frågar dem vad du ska använda och om det finns något du kan göra för det som redan skett...

Comment

Stort tack, Amalia, för tipset!

Comment

Working...
                X