Jag är lite fundersam på en stol som jag fått tag på från en loppis. Jag tycker mig känna igen den, men hittar inte den på deconet i alla fall. Någon som kan hjälpa till? Jag har inte hittat någon märkning.
Jag tycker att formspråket känns en smula som Ib Kofod-Larsen men hittar inte just denna stol när jag söker. Du kan se en del av hans stolar och fåtöljer på danska Furnitureindex: https://ext.kb.dk/F/DVVL9GA8PF4B59UI...uest=&x=56&y=4
Insexskruvarna känns lite IKEA, och de hade en hel del möbler ritade av danska formgivare på 50- och 60-talet - samtliga utan stämpel.
Ja, jag såg också den stolen men tycker att det är lite väl tunna uppgifter för att man skall kunna vara säker. Källan är ju en auktionskatalog och det vet vi väl alla att det ofta förekommer felaktiga uppgifter hos auktionshusen... Jag tror du skall be dem som sitter på gamla IKEA-kataloger från 50-talet att se om din stol finns med!
Insexskruvar känns kanske lite IKEA men platta paket var inte bara Kamprads idé. Jag vill minnas att det var Folke Ohlsson och DUX som fick patent på ett sätt att montera en fåtölj enligt "knock-down"-konceptet redan i början på 50-talet.
Det är sant att det absolut inte var enbart IKEA som använde dessa lösningar, däremot tror jag inte att de användes av t ex OPE som tillverkade flera av hans fåtöljer.
Den första med platta möbelpaket tror jag var Michael Thonet, född 2 juli 1796 i Tyskland, död 3 mars 1871 i Wien. 1859 konstruerade han den enkla stol som blivit mest känd, och som kom att bli Thonets huvudprodukt: Stol nr 14, i dag benämnd som 214. Fram till 1910 hade den tillverkats i mer än 50 miljoner exemplar. Stolarna spreds över hela världen tack vare ett mycket fiffigt sätt att packetera dem.
Comment