Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Andrahandsvärde Malmsten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Andrahandsvärde Malmsten?

Läste någonstans, tror att det var på en Malmströmsföretagssida på nätet, att andrahandsvärdet var bra på Malmstensmöbler. Enligt min mening stämmer det inte och det tackar jag för.

För något år sedan ville sonen införliva familjens matbord, ett slagbord, till sitt eget bohag. Eftersom så blev fallet, blev det dags att leta upp ett nytt på auktion. Köpte fyra stolar och ett bord i serien Talavid av Carl Malmsten
    för 1200 kronor inklusive 20%. För någon vecka sedan fick Talavid sällskap av skåpet Herrgården vilket gick på 5400 inklusive 20%.

Att möblerna är ett fantastiskt industrihantverk, är jag den förste att skriva under på, men att andrahandsvärdet är högt, det kan jag inte hålla med på.
    Bifogade filer
    p-son

Talavid den första möbelmodellen inledningsvis i samarbete med Waggeryds Möbelfabrik AB. 19954 var det visst.

Tror gör jag förstås.

Comment

När det gäller möbler komponerade av Carl Malmsten skiljer sig priserna åt mycket beroende på när de är gjorda och i vilka upplagor (som med de flesta formgivare). Dyrast är de exklusiva möbler som tillverkades på 20-talet av bland annat Bodafors och ofta uppnår tiotusentals kronor.

Comment

Hallå Pålle,
        Andrahandsvärdet är ett diffust begrepp. Malmsten knackar väl på dörren till auktionshusen på Fina gatan och värdet kommer att stiga, var så säker. Själv tycker jag kanske att nuvarande prisnivå kan vara rimlig, men det är en smaksak. So long..

Comment

Ursprungligen postat av Im not batman Visa inlägg
          När det gäller möbler komponerade av Carl Malmsten skiljer sig priserna åt mycket beroende på när de är gjorda och i vilka upplagor (som med de flesta formgivare). Dyrast är de exklusiva möbler som tillverkades på 20-talet av bland annat Bodafors och ofta uppnår tiotusentals kronor.
          Tackar så mycket för informationen, Im not batman!

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå Pålle,
          Andrahandsvärdet är ett diffust begrepp. Malmsten knackar väl på dörren till auktionshusen på Fina gatan och värdet kommer att stiga, var så säker. Själv tycker jag kanske att nuvarande prisnivå kan vara rimlig, men det är en smaksak. So long..
          Skåpets pris cirka 1/7 av nypriset kan väl anses som rimligt, men 1200 för fyra stolar och bord Talavid är ju mindre än nypriset för en stol. Det är inte rimligt, väl?
          Last edited by Polsson; 2010-04-23, 00:09.
          p-son

Comment

Ursprungligen postat av Im not batman Visa inlägg
            Hur kom du på det?

Comment

Lilla Åland pinnstol måste man väl säga ha ett riktigt bra andrahandsvärde, trots att stolen än idag tillverkas i 10.000 exemplar per år!

Comment

Working...
              X