Någon som har koll på safaristolar? I så fall hade jag uppskatat information om denna modellen. Hoppas på svar!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Safaristol!
Collapse
X
-
safaristol
Hej,
Jag jar två likadana stolar i orört originalskick, din är omklädd, den ska ha svart canvas i sits och rygg.
Jag köpte dem på 80-talet och säljaren uppgav då att de troligen var danska (förmodligen eftersom de påminner om stolarna som Kaare Klint och Eilersen designade. Klints första redan 1933!!).
Armstödens fäste i framkant och själva ramen på "våra" stolar skiljer sig en hel del från Klints och Eilertsens stolar, dessutom så är de smäckrare och mjukare i lijerna, vilket kanske kan betyda 1958-1969.
Det finns etiketter av silke/konstsilke fastsydda på originalsitsens canvas-undersida, men mina har antagligen tvättats flera gånger så texten är inte längre synlig.
Har letat efter tillverkare/designer på alla möjliga håll, men det enda jag kommit fram till är att de nog inte är danska, utan svenska.
Tacksam för all vidare info, om du har något mera.
-
Ingen som har en IKEA-katalog från -66? Undrar om den inte finns med där,kolla 3:e bilden ur den här reklambladet.
Om jag inte ser fel så är det även en namngiven designer men det går inte att läsa.Last edited by Tingeling; 2010-03-18, 18:35.Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh
Comment
Comment