Hej! Har skaffat mig lite höstpyssel. Loppade 4 st av dessa stolar etikettmärkta Bodafors. På 70-talet målade en entusiastisk själ dessa väldigt blå. De är i ljus ek under. Vet ngn vem som designat dessa. Bertil Fridhagen är en tänkbar kandidat men finner inget på nätet.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Stoldesigner Bodafors?
Collapse
X
-
-
Inga större svårigheter att skrapa bort färgen, men stolar är som de är, mkt hit och dit och runtikring. Lyfter frågan. Kan folke Ohlsson vara en kandidat kanske? Har bara litteratur kring dansk möbeldesign tyvärr. Tänkte visa en bild efter slutförd skrapning och iordningställande. Det blir en himla skillnad!!Last edited by Äjth; 2006-11-03, 15:52.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Bertil Fridhagen!? Han har gjort en snarlik i alla fall med en färre tvärribb på ryggstödet. Ni kan kolla upp metropols gamla auktioner
http://www.metropol.se/auctions/bild...-000102A05E17} Ska kolla i ett par foldrar hemma tills kvällen.Last edited by Johan B; 2006-11-24, 11:59.
Comment
-
Den med tre ribbor var ju slående lik min modell. Som designer kan man ju så lätt göra en, två, tre modeller, bara ta bort eller lägga till en detalj. De stolar och möbler jag haft/har och sett av Fridhagen har varit stämplade med hans namn och årtal men här finns enbart Bodafors vilket för mig till tanken att..... någon kan fylla på med information här
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
-
Stol 3-101
I en katalog från 1956 ingår denna stol som en del av en serie som kallas 101. Skåpet i den serien är i alla fall gjort av Fridhagen. Troligen är väl han även upphovsman till denna stol då? Bilden på stolen ovan var från blocket och jag ser att han säljer de andra delarna i denna 101 serie också, dvs bord och skåp. http://www.blocket.se/vi/10178630.htm?ca=14_s
Vet att det finns även sideboard till denna serie
Comment
-
Tack så jättemycket för ditt detektivarbete!! Johan B. Vi har en bokhylla av honom oxå, visar ingen bild på den för det är så skräpigt i den, men det är inte i samma modell som den på din länk. Jag gillar Fridhagens design, den är tillbakahållen, stram och ren.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Vi fastnade för ett sideboard av honom på en antikmässa, dock tillhör vi skaran människro som inte kan bestämma oss direkt så två dagar senare hörde vi av oss till utställaren och då var det sålt. Fann dock ett likadant ett år senare som vi nu sedan har köpt ett skåp till. Det är samma typ av skåp som på bilden på blocket. Tycker om mixen av träslag, teak och ljus ek.
Synd att det inte finns någon bra bok om Bodafors möbler, skulle vara kul.
Comment
-
-
Kallade detta "hädelse", MEN...(som domaren Tony i Let´s Dance, säger) jag är beredd att hålla med. Renoveringen är en KATTASTROUVF (enl. samma Tony) små små blåa blänk inne vid alla infästningar gör att en spraymålning vore att föredra. På 1 meters håll är de helt ok.Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inläggGår inte färgen av skulle de vara läckra i högblank svart lack.
Nu står de nere i bastun och ser hur tiden går dem förbi via kompakt mörker(glömmer bort att de står där inne)
Slutrapport!!!Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
Comment