Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stolar från Bodafors - modellbeteckning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Stolar från Bodafors - modellbeteckning?

Hej!

Köpte fyra stolar på en loppis för ett år sedan. De var i bedrövligt skick i lacken, stoppning samt klädsel. Jag fastnade för dem och köpte dem trots priset på 600:- och de timmar jag förstod det skulle ta att fixa till dem. Nu är jag supernöjd och det känns mycket tillfredställande när de börjar bli klara efter ett antal omgångar med sandpapper, avskrapning av lack samt inoljning. Det som återstår är att förstärka en sits och att stoppa och klä dem.

Har googlat på dem och har förstått att de är från ca. 1962-1963 men kan inte hitta någon modellbeteckning.

Då jag vet att det finns mycket kunniga människor på PES så frågar jag här, har ni någon koll på modellen?

Tyg är köpt till dem men har ännu inte kommit på vad jag skall använda som stoppning. Hade tänkt någon typ av bättre skumgummi. Någon här som vet var man kan få tag på det till ett bra pris?
    Mvh

//KJG

Hej
    Modellen heter Variett och stolarnas nummer i denna serie är 9-401 och fanns i ek, teak och vitlackerad. Variett var en stor modellserie som hade de flesta typer av möbler. Tyvärr står inte årtal på den katalog jag har, men tidigt 60-tal skulle jag tro utifrån det att slogan är "Variett -en möbelserie för 60-talets vanor och behov"

Comment

Tycker att du ska vända dig till en möbeltapetserare angående stoppningen på sitsarna. På www.tapetseraremastare.se kan du hitta yrkeskunninga och seriösa tapetserare.
      tygochtagel.blogspot.com

Comment

Ursprungligen postat av Johan B Visa inlägg
        Hej
        Modellen heter Variett och stolarnas nummer i denna serie är 9-401 och fanns i ek, teak och vitlackerad. Variett var en stor modellserie som hade de flesta typer av möbler. Tyvärr står inte årtal på den katalog jag har, men tidigt 60-tal skulle jag tro utifrån det att slogan är "Variett -en möbelserie för 60-talets vanor och behov"
        Tack så hemskt mycket för informationen! Alltid kul att veta bakgrunden till sina möbler.

Ursprungligen postat av Fradifradi Visa inlägg
        Tycker att du ska vända dig till en möbeltapetserare angående stoppningen på sitsarna. På www.tapetseraremastare.se kan du hitta yrkeskunninga och seriösa tapetserare.
        Det kanske skulle varit värt att ta dem till en tapetserare men tycker att resultatet blev dugligt ändå. Kul att göra saker själv med, och framförallt billigare

Materialet jag använde till stoppning av stolar:

Slutresultatet:

Mvh

//KJG

Comment

Ett helt ok resultat måste jag säga angående klädeselarbetet. Snyggt! Grattis till snygga stolar!
          tygochtagel.blogspot.com

Comment

Ursprungligen postat av Fradifradi Visa inlägg
            Ett helt ok resultat måste jag säga angående klädeselarbetet. Snyggt! Grattis till snygga stolar!

Man tackar! De är så sjukt sköna att sitta i med

Comment

Working...
            X