Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slipa, lacka och byta tyg, eller låta bli??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Slipa, lacka och byta tyg, eller låta bli??

Är det någon som har information (ålder, material och fabrikat) om dessa soprumsfynd? 4 stolar i fint skick utan stämplar eller liknade som kan hjälpa till med identifieringen. Vi har funderingar på att måla om dem och byta tyg, vore det dumt
    Bifogade filer
    Last edited by PJoKaLi; 2009-07-16, 12:42.

Är det ingen av er, kunskapspumpade individer, som har en gissning eller så?

Comment

Stolen är nog från 40-tal, eller kanske gjord in på 50-talet.
      Visst, en trevlig stol, som nog jag tycker det vore lite synd att ge sig på, tror att du kanske faktiskt har originaltyget. Fast å andra sidan, i mina antiksamlande ögon så vet jag inte om jag skulle är så gammal att jag skulle gråta blod om du ville ändra den. Tror inte heller du förstör några jättevärden idag heller.

Att däremot skulle få ångra dig om 25-30 år om du målar om den och byter tyg, kan jag däremot inte garantera.

Comment

Alla fyra stolarna är som sagt i fin-fint skick och jag tror att din gissning ang. orginal tyg stämmer (sitter iaf spikat med nubb och det finns inga spår efter tidigare spikhål). Börjar luta åt att inte göra en "Ernst Kirchsteiger" utan ställa undan färg burken i det här fallet.

Är det någon som har en susning ang. fabrikat?
        Last edited by PJoKaLi; 2009-07-16, 22:38.

Comment

Det fanns fortfarande massor med små snickerifabriker i Sverige på den tiden. Det blir nog hopplöst att få reda på vilken om den inte är märkt. En kompis farfars far hade en snickerifabrik utanför Växjö och han har en katalog från deras fabrik från 1945, tror nog att det finns någon snarlik stol i den, men i Östervålatrakten där jag kommer ifrån skulle jag gissa att det fanns minst små 20-30 möbelsnickerier. Ännu många fler i Småland och hela Sverige...
          Många gjorde nog ganska enkla saker men du får nog väl många att välja på ändå...

Comment

Den kan också komma från: Nässjö Stolfabrik alt. Kooperativa förbundet alt. Nordiska Kompaniet alt. Karl Mathson Värnamo alt. Hantverket alt. Dux alt. Bodafors etc. finns många att välja på om man är intresserad.
            Ska du byta tyget på stolen skilj mellan varp och inslag i tyget.
            En kvalité som skulle vara passande för stolen är ett möbeltyg i bommullskretong. Jag tycker faktiskt stolen är helt ok.

Comment

Grattis till fint fynd!
              min personliga åsikt är att såna gamla stolar är snyggast orörda, tyget kan man ju så klart byta men denna eviga landsplåga med att måla alla möbler i vitt förstår jag mig inte på!

Comment

Working...
              X