Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Serveringsvagn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Serveringsvagn

Hej!

Min serveringsvagn har två löstagbara brickor i teak. Båda har tyvärr vita fläckar som jag vill få bort. Hur ska jag gå tillväga och vad ska jag slipa med för att inte skada dem för mycket?

Tack
    Bifogade filer

Hejsan!
    Jag har haft ett par sådana (från JH, Sävsjö) i min butik, en av brickorna var väldigt fläckig. Testade med ultrafint sandpapper, men upptäckte att faneren är väldigt tunn på dessa. Jag tror nästan att det är säkrast att låta fläckarna vara kvar!

Comment

Ajdå.. Men tack för varningen i alla fall, Wanja!

Comment

Prova med Teakolja,det är en riktig mirakelkur för fläckiga träytor!
        Loppisadiktus

Comment

IKEA har faktiskt en riktigt bra olja som jag tror heter "Behandla" eller något liknande. Brukar ge riktigt bra resultat efter ett par behandlingar.

Comment

det går även bra med rapsolja, och den har inga kemikalier som KAN eventuellt lösa upp limmet i laminatet,jag har varit ute för det att jag överarbetat med teakoljor på laminat så att limmet har lösts upp och det blir vågigt
            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Jag skulle nog prova med slippapper i alla fall. Att man skulle kunna slipa hål på fanéret med fint slippapper (tex 240) tror jag knappast. Efter 30 år på möbelfabrik varav många ägnade åt handslipning har jag lärt mig att det är omöjligt att slipa igenom faner med fint papper och en putskloss. Det är jobbigt nog att slipa bort lacken!
              Nej, det är inget loppspel.

Comment

Tack för alla tips! Jag återkommer med resultat..

Comment

Working...
                X