Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

äldre okänd stol

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• äldre okänd stol

jag har lagt vantarna på den här stolen som jag inte riktigt kan bli klok på.
    den är inte jättegammal för den har skruvar, men kan det vara något halvgammalt eller en nygjord kopia?
    Bifogade filer

Var har den skruvar?
    Det ser ut som en 30-40-talsstol - antagligen betsad från början.

Comment

fler foton

undersidan har skruvar.
      och ja den är målad så intressant att veta att det varit betsad från början.
      brukade dom vara betsade i mörkbrunt för att efterlikna mahogny och sånt?
      Bifogade filer

Comment

De där träkilarna hade kunnat blivit insatta senare för att stadga upp stolen - fast nu är de nog inte det.
        Nja, mörkbetsade möbler var på modet - den här har nog inte haft för avsikt att likna något annat än betsad björk. Verkar vara björk i stolen.

Comment

Varför skulle den inte ha skruvar?
          Det är helt normalt och de har suttit där från början.
          Stolen är ingen kopia utan helt original och från den tid som nämns, ca 1920- 30-talen och stilen är i stort sett egen fast lite blandad med flera tillbakablickande drag. Stolen har med all säkerhet ingått i ett matsalsgarnityr bestående av matbort, buffe, stort skåp etc.

Comment

Dessa kilar har med 99.9 % säkerhet setat där från början. De kan ju ha bytts ut låt säga 20 år efter stolen gjordes, men det finns ju inget skäl att tro det...

Orsaken till att jag tog upp det var att hade det varit en 1700-talsstol kunde den mycket väl ha moderna skruvade klackar där och ändå vara gammal, och att det inte är något bra sätt att datera en stol.

Comment

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
              Dessa kilar har med 99.9 % säkerhet setat där från början. De kan ju ha bytts ut låt säga 20 år efter stolen gjordes, men det finns ju inget skäl att tro det...

Orsaken till att jag tog upp det var att hade det varit en 1700-talsstol kunde den mycket väl ha moderna skruvade klackar där och ändå vara gammal, och att det inte är något bra sätt att datera en stol.

ja det var det jag tänkte på. man har blivit lite skadad av antikrundan. inga skruvar -jättegammal stol och skruvar - mindre gammal.
              då har jag fått rätsida på det där.
              tack för alla svar!

Comment

Working...
              X