Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Semi-pendel?! [ID:Kopia]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Semi-pendel?! [ID:Kopia]

    Kom över nedanstående lampa på senaste loppisrundan och misstänker att det tyvärr är en kopia och inte originalet av Claus Bonderup & Thorsten Thorup. Vill någon bekräfta mina misstankar?

    Har för mig att IKEA eller någon annan hugad tillverkare kopierade orginalet på 70-talet och att detta skulle kunna vara ett sådant exemplar...

    Tacksam för hjälp!!
    Bifogade filer
    -------------------------------------
    http://upsalaekeby.blogspot.com/

  • #2
    Du har så rätt. En kopia.
    IKEA köpte rättigheterna och tillverkade identiska lampor som ofta dyker upp på marknaden. Enda sättet (vad jag vet) att skilja dem åt är om det finns en IKEA-etikett kvar.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
      Du har så rätt. En kopia.
      IKEA köpte rättigheterna och tillverkade identiska lampor som ofta dyker upp på marknaden. Enda sättet (vad jag vet) att skilja dem åt är om det finns en IKEA-etikett kvar.
      Tackar!

      Då var det som man misstänkte....

      Tyvärr så sitter inte etiketten kvar under lampan. De rester av en etikett som dock finns tyder på annan tillverkare än IKEA, då det verkar ha suttit en rund etikett.

      Har försökt detaljgranska bilder på originallampan och kommit fram till att det nog är så att originalets "spets" går hela vägen upp i ett stycke och inte som på min, där den avslutas med en ditskruvad topp. Vad tror ni?
      Bifogade filer
      -------------------------------------
      http://upsalaekeby.blogspot.com/

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Wunderbaum Visa inlägg
        Har försökt detaljgranska bilder på originallampan och kommit fram till att det nog är så att originalets "spets" går hela vägen upp i ett stycke och inte som på min, där den avslutas med en ditskruvad topp. Vad tror ni?
        Det är riktigt att originalet är i ett stycke, den ska också smalna av mycket mer och liksom bli en del av sladden som ska vara tygklädd.
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

        Comment


        • #5
          Precis min tanke!!

          Får väl konstatera att den första lampan får vara "läropengar" och att nästa köp kommer bli av en "äkta" lampa

          Tack för dina kommentarer!
          -------------------------------------
          http://upsalaekeby.blogspot.com/

          Comment

          Working...
          X