Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten mystisk stol.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Liten mystisk stol.

Vad ska man tro om denna? Järnställningen väger säkert 10-12 kilo. Har två vingmuttrar undertill, man kan höja och sänka den, glider på järnstängerna. Var hör den hemma?
    Bifogade filer

Liknar väldigt mycket en stol till en skolbänk, har sett några varianter förrut.
    Min gissning är att den setat ihop med en sådan från början.

Comment

Kan det vara rimligt,med kryssbalk och allt? Det är minst sagt överdimensionerat, om enda syftet är att slynglar inte ska väga på stolen. Men, man har ju sett stolligheter förr, så du kanske har rätt...

Comment

Rygg och sits kommer ju från en vanlig pinnstol så jag tror snarare att det är ett hemmabygge.
        En köksstol för den som inte orkar stå vid arbetsbänken kanske.

Comment

Nej, jag tror de hör ihop från början. Kan inte hitta några som helst tecken på att stolen skulle haft några ben. Ser rätt ut med patinan också. Däremot har den varit grön eller mörkgrön, innan den fick den nuvarande färgen, någon slags ådringsmålning.

Det som talar för skola är att man kan höja och sänka sitsen. Det ville man såklart kunna i takt med att kidsen sköt i höjden.

Comment

De jag har sett har "medarna" nedtill tillsammans med bänken varit monterade på ett underrede så alltihopa setat ihop som i äldre skolbänkar. Inget vägande på stolen där inte

Comment

Jag fick en idé: spårvagn? Eller buss, eller vagn av annat slag. Något som rör sig, tänker jag. Det skulle ju förklara järnställningens dimensioner. Byggd för att klara en krock, liksom. Kan det vara svaret?

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                Rygg och sits kommer ju från en vanlig pinnstol så jag tror snarare att det är ett hemmabygge.
                En köksstol för den som inte orkar stå vid arbetsbänken kanske.
                Hej.

Jag är i alla fall benägen att hålla med Kecke om att det verkar som ett hemmabygge. De där gröna rören påminner väldigt mycket om de grönmålade järnrör som rörkrökare anväder sig av till värmesystem inte dricksvatten för dom är galvade. Om det nu är ett hemmabygge så blir ju inte stolen sämre för det, den är ju lika kul ändå.

Mvh/Urban

Comment

Järnstängerna är inte rör, det är solida stänger. Det är säkert svårt att se på bilden, men underredet är nog inget hemmabygge. Om inte personen i fråga har haft en smärre teknisk verkstad hemma, förstås.

Strunt samma! Det är inte så viktigt. Ville mest kolla om någon skulle känna igen den från något ställe. Tack för era svar!

Comment

Vad det än är så har jag blivit väldigt nyfiken nu.
                    FBQ brukar veta vad han pratar om så en skolbänk är väl troligt.
                    Det skulle vara kul att se mer bilder på liknande "skolbänkar".

Comment

Det är en skolstol och inget annat, inte hemgjord utan fabrikation.
                      Har för mig att sitsen går att höja. Jag har sett en identisk med
                      sammanhörande bänk, som är i samma stil med fundament i järn.

Comment

Då är saken klar! Men vilka tokar! Det här hade räckt:
                        Bifogade filer

Comment

Häftigt.
                          Från vilken tid kan den vara?

Comment

Jag gissar också på att det är en stol till en skolbänk. Har en liknande stol med tillhörande bänk i mitt föräldrahem.
                            tygochtagel.blogspot.com

Comment

Jag gissar inte, jag vet att det är en stol till en skolbänk. Jag och mina två systrar hade en stol och en skolbänk var när vi var små. Mycket tunga och stadiga stolar.
                              Slainte Mhath

Comment

Working...
                              X