Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flera olika bord

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Flera olika bord

Hej!

Vad tror ni om dessa bord? Det jag tror mig veta är att bord nr.3 uppifrån är av björk med alrotsfanerad skiva från ca 1820 talet. Bord nr.4 är ett fällbord från ca 1800-talet. Bord nr.5 är ett sybord av björk från ca 1820-30 talet. De två första och det sista vet jag inget om.

Vad tror ni om värde?, ursprung och årtal om samtliga bord?
    Bifogade filer

Börjar med det sista. Gusavianskt lådbord som fått en skiva från cirka 1930-talet. Om underredet är från tiden eller i gustaviansk stil kan jag inte avgöra enbart med bilden som hjälp. Blder på lådor och undersida vore bra. Återkommer med resten av borden senare.

Comment

Då gör jag några försök så länge, se om Ulferic och jag kommer till samma slutsatser

Överst är ett soffbord i sydamerikansk stil och troligen tillverkat där. Efter 1970 är min gissning.
      Bord No 2 tror jag är i Jakaranda. Det är också relativt nytt.
      Bord No 3 verkar vara i Björk och Björkrot. Kanske är det 30-40-tal.
      Bord No 4 är ett fällbord som verkar äldre. Fast det verkar åtgärdat också - så vitt jag kan se är skivan i lackad furu, det måste ha varit målat från början, eller haft något fanér.
      Du kan ha rätt om bord No 5, syns dåligt på bilden om det är från tiden eller en senare kopia.
      Jag tror sista bordet är nyare - tror att skivan funnits där från början, och sammanfogningen av skivans delar säger mig att det troligen är nytt 1970-tal eller senare.

Comment

Mycket tacksam för era svar. Fyller på med några bilder till på bland annat undersida.

Första bilden blir bord nr.3 med undersida.

Andra bilden blir bord nr.5 med undersida

Sista två bilderna är bord nr.6 (sista bordet)
        Bifogade filer

Comment

Vill inte vara elak men tycker att döma av bilderna att samtliga bord utom bord 1 och 2 ser lite hopplockade eller förändrade ut. Fällbordet kan ha varit fanerat. Svårt att säga. Skulle vara bra att få se låset på sybordet.

Comment

Sybordet No 5 är inte gammalt, en stilmöbel från 1900-talet.
            Undrar om skrivbordet No 6 är svenskt? Tycker det ser ut som något annat än furu i botten på lådorna - det kan vara ek eller något exotiskt trädslag.

Comment

Working...
            X