Jag ör 56 år gammal och uppvuxen med danskt 60-tal, jag och min gamla gubbe brukade vara containerdykare på Södermalm, ni skulle grina om ni visste vad vi hittade. Den här stolen tog vi med oss till Småland fär snart trettio år sedan, där jag tror den hör hemma förövrigt. Den blev kvar där nere i torpet. Förra året köpte jag en "ny", likadan för 250 pix utanför Tierp, materialen är läder, segeltyg och bok, bifogar bild. Är det Älmhultsnickeri eller vad?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
typ regisörsstol
Collapse
X
-
Jo jag har letat bland safari stolar, tvärslåarna är löstagbara så man kan gott ha med den på safari den har ingen märkning "what so ever". Den är ju så skön att sitta i, lätt att flytta omkring med mera. Ha,ha när jag kollade bilden jag tagit, med blixt i mörkret såg jag inte att "linslusen" låg under den andra fåtöljen. Jag la ju upp bilden sist och kollade inte resultatet.
Comment
-
Hej,
Jo, visst är dom snygga!
Jag jar två likadana stolar i orört originalskick, men den svarta canvasen i sits och rygg är lite solblekt/sliten.
Jag köpte dem på 80-talet och säljaren uppgav då att de troligen var danska (förmodligen eftersom de påminner om stolarna som Kaare Klint och Eilersen designade. Klints första redan 1933!!).
Armstödens fäste i framkant och själva ramen på "våra" stolar skiljer sig en hel del från Klints och Eilertsens stolar, dessutom så är de smäckrare och mjukare i lijerna, vilket kanske kan betyda 1958-1969.
Det finns etiketter av silke/konstsilke fastsydda på originalsitsens canvas-undersida, men mina har antagligen tvättats flera gånger så texten är inte längre synlig.
Kolla dina och hör av dig!!
Har letat efter tillverkare/designer på alla möjliga håll, men det enda jag kommit fram till är att de nog inte är danska, utan svenska.
Tacksam för all vidare info, om du har något mera.
Comment
Comment