Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dagbädd B. Mogensen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Dagbädd B. Mogensen

Hej,

Är det någon som vet något om dagbädden på bilden nedan? Den har originaltyg och är i mycket bra skick. Väldigt sällan använd. Vanlig? Värde? Tillverkningsår? Jag har sett två andra på Internet, den ena såldes för 13-14 000:- om jag inte minns fel.

Min mamma köpte soffan och en tillhörande fåtölj till sin första lägenhet någon gång på 60-talet. Tyvärr sålde hon fotöljen efter några år. Eftersom tyget kanske är lite trist funderar jag på att klä om den. Jag vill undvika att ta bort det gamla tyget och de gamla "knapparna". Var vänder man sig för en seriös omklädning av 50-60-talsmöbler? Tips?

//Göran
    Bifogade filer

sök i telefonkatalogen efter en tapetserare. Det är ju inget avancerat arbete med din soffa så det är nog inget problem att få tag i nån som fixar den.
    Nej, det är inget loppspel.

Comment

alternativt är att du låter sy up en så kallad överdragsklädsel som du bara drar utanpå den befintliga
      livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Är det någon som vet hur vanlig soffan är?

Comment

Ingen aning om hur vanlig den är men vill ha en! Har kikat en del på den modellen och missade att köpa en som fanns på blocket för 4000:-.

Personligen har jag inget emot tyget, snyggt!

Comment

Jag är lite kluven till tyget. Samtidigt som jag tycker det är snyggt och att det stilmässigt passar i vårt hus så är tyget lite för "murrigt"... så jag kan inte riktigt bestämma mig för hur jag ska göra. Tycker det är lite synd att klä om den egentligen.

Comment

Låt en tapetserare göra det så det blir proffsigt...finns inte fulare än när amatörer ska ge sig på att klä om möbler...det syns oftast skarvar och misstag ....och resultatet brukar bli...sådär...
              http://gilasgrotta.blogspot.com/

Comment

Om den ska kläs om så blir det helt klart en fackman som får göra det. Men jag vill inte att det gamla tyget eller knapparna tas bort; vill kunna återställa till original. Men, samtidigt så vill jag ju att det nya tyget med knappar ska sitta fast på samma sätt som det gamla, så det blir ju lite svårigheter. Det är ju det där problemet med att äta kakan men ändå ha den kvar...

Comment

Det tror jag en skicklig tapetserare kan fixa!
                  http://gilasgrotta.blogspot.com/

Comment

Min soffa är nu omklädd av en från DUX pensionerad fackman. Den obehandlade eken behöver dock fräschas upp en aning. Kan någon tipsa mig om ett lämpligt medel för detta?

Comment

Är den lackad eller oljad?

Comment

Jag tycker den ser helt obehandlad ut (inte lackad iallafall). Kolla bilderna längre upp i tråden. Kanske kan den varit oljad när den var ny; men den är helt orörd sedan dess.

Comment

Du kan alltid linoljEfErnissa, dEt är litE omständigt mEn brukar bli fint.

Comment

Working...
                          X