Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karmstol NK

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Karmstol NK

Hej,

Jag har en karmstol som min farfar köpte på NK för många år sen (NK-skylt finns). Jag tror den är designad av Svante Skogh och tillverkad på Seffle Möbelfabrik. Är det någon som kan bekräfta eller dementera detta? Hur vanlig är den? Värde? Tillverkningsår?

Stolen har varit min farfars kontorsstol, och den är omklädd 1 gång. Eftersom den är lite nersutten och tyget en aning slitet skulle jag vilja klä om den i något passande material med passande mönster/färg. Vad kan det ha varit för material från början? Tips? Ideér?

Tacksam för tips.
    //Göran
    Bifogade filer

så läcker den är
    livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Jag har två. Med en löstagbar ryggplatta av senare (hemma?) tillverkning. Gör stolarna fulare, men lite skönare.
      Har sett en matsalsgrupp med stolar utan karmar på antik/loppis. Så det måste finnas en hel serie.

Comment

Jag tror inte att ryggplattorna är varken senare eller hemmatillverkade. Det finns många exempel på löstagbara plattor med stoppning till liknande modeller.

Comment

Ja, det finns nog en serie. Jag såg matsalsstolar på Blocket för ett tag sedan; riktigt snygga tycker jag. Tyvärr var de sålda när jag kontaktade säljaren.

Comment

Nu är det snart dags för omklädning av karmstolen. Jag behöver dock först slipa och fixa till träet i stolen. Hur gör man? Är det bara och börja slipa med lämpliga grovlekar på slippapper, eller bör man först ta bort "ytbehandlingen" på annat sätt (t.ex. värmepisol och skrapa)? Jag vet inte vad den är behandlad med; olja, bets, annat? Kanske framgår på bilden för någon som är kunnig?

Efter slipning, med vad och hur ska den ytbehandlas för att behålla original-looken?

Tacksam för tips från någon som verkligen vet hur man ska göra.

Comment

Jag tycker inte att du ska röra träet alls möjligen polera lite med fulgentin/teakolja alternativt möbelpolish.Absolut inte sandpappra o greja,låt stolen få ha lite patina-bruksslitage.Tycker att du ska klä sitsen i ett klassiskt mönstrat tyg från Svenskt Tenn

Comment

Jag tycker också om patina och är emot att renovera saker för mycket. Det ska synas att de har en historik och att någon har använt dem. Men stolen ser ganska sunkig ut. På bilden högst upp ser den bättre ut än den gör i verkligheten. Här kommer en bild tagen alldeles nyss. Där syns det att den behöver någon form at åtgärd för att återfå i alla fall lite av sin forna glans. Click image for larger version

Name:	IMG_2102_.jpg
Views:	1
Size:	80,2 KB
ID:	558414

Comment

Hello Cooper,
                  Fin karmstol, NK var bäst då i mitten av 50-talet. Vad göra? Håller med Fröken Fnus, så lite som möjligt. Problemet är att avgöra om stolen är betsad innan lacken lades på, använder du sandpapper riskerar du ljusare partier där du slipat.
                  Mitt råd är detta:
                  1. Avlägsna ev flagor i lacken, använd baksidan av en morakniv.
                  2. Tvätta rent.
                  3. Polera med Antikvax som ger en sidenmatt yta , sannolikt liknade ursprungliga lacken.
                  4. Sitt vackert, gnugga då och då på polerade ytorna.

Val av klädsel är en smakfråga. Tycker personligen att ett blommigt tyg skulle kunna passa stolen. Varför inte en kretong av J Frank, Svenskt Tenn?
                  So long.. and good luck...

Comment

Tack för er tips, då följer jag dem. Några följdfrågor:
                    • Vad är lämpligt att tvätta med? Vatten och såpa? Vilken grovlek på svamp?
                    • Finns det något fabrikat på antikvax som är att föredra framför andra?

Comment

Ta lite vim/jif på en blöt trasa o gnugga försiktigt bort smutsen.Funkar utmärkt,tvättade nyligen av smuts från en teakbokhylla på detta viset.Sen är det en smaksak om du vill använda fulgentin el möbelvax.Ofärgat vax el ljus ek från Liberon rekommenderar jag.

Comment

Ursprungligen postat av Cooper Visa inlägg
                        Hej,

Jag har en karmstol som min farfar köpte på NK för många år sen (NK-skylt finns). Jag tror den är designad av Svante Skogh och tillverkad på Seffle Möbelfabrik. Är det någon som kan bekräfta eller dementera detta? Hur vanlig är den? Värde? Tillverkningsår?
                        Jag tror att det är David Rosén som ritat denna stol.

Comment

Efter en googling så håller jag med dig. Tack för informationen

Comment

Working...
                          X