Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

50-tal eller kanske 40-tal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: 50-tal eller kanske 40-tal?

Någon som vet nåt om dessa möbler? Den vänstra är en två sittssoffa, har även 2 tillhörande fotöljer och dessa är märkta "Lani har gjort vilmöbler sedan 1908" Den högra är omärkt.
    Nån som vet nåt mer om "Lani"?
    Bifogade filer

Vet inget om Lani möbler med den vänstra soffan är väldigt trevlig, snygg design.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Tack ändå : ) Ja, soffan och fåtöljerna är snygga och i väldigt fint skick. Hoppas att någon känner igen tillverkaren... Vart kan jag annars hitta mer info om gamla möbeltillverkare?

Comment

Det finns en ful karmstol till salu på blocket som är tillverkad av Lani. Det säger visserligen inget nytt om Lani.............
        Nej, det är inget loppspel.

Comment

Hej Mysan!
          Du skulle inte kunna ta en bild på soffan till vänster och fåtöljerna tillsammans. Ser ut som originalklädsel. Är den i bra skick?
          Matsalsstolarna ser intressanta ut också.
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

Comment

Absolut kan jag göra det. Men det kommer tyvärr att dröja lite, till oktober närmare bestämt.
            Jag tror det är orginalklädsel och ja, de är i väldigt bra skick!
            Matsalsstolarna med tillhörande matbord är från 20 dec 1970! : ) den stämplen syns tydligt. Även dessa i väldigt fint skick...

Comment

Tog en titt i Svenskt Möbellexikon. Lani låg i Malmö och hette från början AB Larsson & Nilsson och startades 1906 av herrar Larsson och Nilsson och tillverkade stoppmöbler och madrasser. Var tydligen inriktade på stilimitationer i början men när grundarens son tog över på 40-talet ändrade man inriktning och tillverkade lite modernare grejor. 1960 hade man 96 anställda. En hyfsat stor fabrik alltså.
              Nej, det är inget loppspel.

Comment

Ååå tusen tack!!

Comment

Working...
                X