Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tennlampa 30-tal??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tennlampa 30-tal??

Lampfoten är i tenn och jag har inte hittat någon märkning, men tycker den ser ut som om den vore från 30-talet. Kan det stämma?

Söffe
    Bifogade filer

Visst är det en 30-40-talare. Garderar lite. Tycker att det borde finnas stämplar på den någonstans. Verkar vara god kvalitet på lampan.

Comment

Var letar man?

Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg

Lampfoten är i tenn och jag har inte hittat någon märkning, men tycker den ser ut som om den vore från 30-talet. Kan det stämma?

Söffe
      Har du något tips på var ev stämplar kan tänkas vara gömda? Har inte lyckats hitta några, men håller med om att de borde finnas!

Söffe

Comment

Hej Söffe. Har en släkting till din lampa. Den enda stämpel jag hittat sitter mitt under foten. Sedan är det graverat "Minne 24/12 1942" på den. Det kanske kan åldersbestämma den.

Bege
        Bifogade filer

Comment

Där kom svaret på tillverkaren och ungefärlig tid. Detta Sv.M. har jag försökt att ta reda på vad det är. Tror att förkortningen står för Svensk Metall eller metallverken. Vet att det pratats om Sv.M. på andra ställen men tror inte någon har svaret än så länge.

Comment

Gåtan löst!

De har nog glömt stämpeln på min lampa, men visst är de likadana. Nu återstår bara att klara ut vad Sv.M. står för!

Tack för hjälpen!
            Söffe

Comment

Working...
            X