Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Supskåp anno 1802.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Supskåp anno 1802.

Click image for larger version

Name:	IMG_2687.jpg
Views:	1
Size:	146,6 KB
ID:	674980Click image for larger version

Name:	IMG_2684.jpg
Size:	9,3 KB
ID:	674981Click image for larger version

Name:	IMG_2686.jpg
Size:	103,3 KB
ID:	674982Click image for larger version

Name:	IMG_2685.jpg
Size:	96,8 KB
ID:	674983

Vad tror ni om det här skåpet då?

Det som är gjort med det är att krönet är senare bemålat dock rätt så bra gjort!

Vad tror ni ett rimligt värde är?

Höjd 55 cm bredd 40 cm

Tyvärr så ligger dom flesta korten Men funkar kanske ändå!

Comment

Tror att hela krönet framtill är utbytt på senare tid. Vem vet kanske krönet var rakt tidigare?

Comment

Krönet är definitivt bytt, men det kan nog ha sett likadant ut tidigare. Det ser ut att vara målat av en dalkarl och dateringen stämmer nog. Lås och upphängning ser ut att vara bytta. Värdet är ganska olika beroende på vart du bor och var du säljer det. Från ett par hundralappar och upp till en tusing skulle det gå för på auktion i mina trakter.

Comment

Har två små skåp själv med rundat krön så den formen är helt ok och ska så vara.Sidostyckena på krönet ser ju ut att vara original men har svårt att se exakt vad som är utbytt då jag bara ser en baksida som ser ny ut men framsidan ser sisådär ut.Dvs delvis nymålad..Färgen på skåpet saknar djup och lyster kanske är den framtvättad?Hursom en nätt litet dalaskåp fick du för 300:-

Comment

Tjena fnusfröken! Förstår vad du menar med färgen. Tycker personligen inte att det gör så mycket att färgen är gråaktig och matt.Har haft en ansenlig mängd skåp som ser ganska lika ut med den vanliga kurbitsmålningen.

Svårt att hitta skåp i samma färgsättning som detta inte helt vanlig

Comment

Ursprungligen postat av jowjo Visa inlägg
              Tjena fnusfröken! Förstår vad du menar med färgen. Tycker personligen inte att det gör så mycket att färgen är gråaktig och matt.Har haft en ansenlig mängd skåp som ser ganska lika ut med den vanliga kurbitsmålningen.

Svårt att hitta skåp i samma färgsättning som detta inte helt vanlig
              Hallon J.
              Skål och välkommen, gillar de små väggskåpen som naturligtvis hör hemma i hallen. Ditt är trevligt med sitt dalastuk och renoveringar som ser ganska proffsiga ut, Lås och "gångjärn" är från tiden. Försök polera med Anikvax, ger en djupare känsla.
              Charmen ligger i förädlingen, viljan att återställa och bevara. Om jag inte redan hade ett supskåp (med två smidda krokar för upphängningen) skulle jag gladeligen betala 2000:- för skåpet. Men sälj det inte...man vet aldrig när man får oväntat besök.

Comment

Visst kan skåpet vara snickrat i Södra Siljansbygden - som var ett slags möbelsnickarcentrum från 1770-talet och en bit in på 1800-talet. Tiden för skåpet - 1802 - kan stämma, men måleriet har ingenting med Dalmåleri att göra (en del kallar det Kurbits). Målningen på detta skåp är varken autentisk eller "framtagen" det är enligt min uppfattning rent nytjack. Om vi talar om dalmåleri så ska färgställningen helst innehålla mycket mönja, vitt och även svart/mörkt - som kanske var Pariserblått då skåpet var nytt. Även engelskt rött kan förekomma och längre in på 1800-talet Veronagrön som som håller sig grön över tiden.

Motivet vid denna tid i Dalmåleriet kan vara en mycket hårt stiliserad blomma i en likaså hårt stiliserad vas - dock alltid med starka inslag av orange mönja, oftast med inslag av vitt och svart/mörkt (Pariserblått). Detta motiv och denna färgställning representerar den fult utvecklade Rättviksstilen. Senare sker en återgång till en mer naturalistisk stil i dalmåleriet som kallas Den nya skolan.

På sidan 19 i Hans Husaks bok Dalskåp 1774-1870, finns ett snarlikt skåp (daterat 1786) målat i sk Dalmåleriets övergångsstil, som anses vara den stil som leder fram till den fullt utvecklade Rättviksstilen.
                Last edited by HgF; 2016-05-02, 01:28.

Comment

Kära Hgf. Skåpet är inte nymålat dock senare bemålat krön samt kvasten.

Jag skulle säga att skåpet har en sliten original målning samt att det har varit lite himmelsblått i målningen syns speciellt på sidorna.

Kan dock hålla med om att målningen är av lite ovanligare slag. Har nog haft 20 liknande skåp och inget med dennna färgsättning.

Kommer åka in med det dalarnas auktionsbyrå nästa vecka med det så får vi se vad dom säger

Comment

Utskåpad?

Kära Hgf. Skåpet är inte nymålat dock senare bemålat krön samt kvasten.

Jag skulle säga att skåpet har en sliten original målning samt att det har varit lite himmelsblått i målningen syns speciellt på sidorna.

Kan dock hålla med om att målningen är av lite ovanligare slag. Har nog haft 20 liknande skåp och inget med dennna färgsättning.

Kommer åka in med det dalarnas auktionsbyrå nästa vecka med det så får vi se vad dom säger
                    Hallå Dalarna.
                    Att ditt lilla trevliga skåp har originalmålning i behåll är bergsäkert, vore kul om du följer upp och berättar vad auktionsfirman säger. Om du nu har haft 20 liknade skåp i hallen bör du vara i branschen, handlare. Inget fel i det men idén med PES är nog inte satt agera bollplank åt proffsen. Tanken är att ta och ge... so long..

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                      Hallå Dalarna.
                      Att ditt lilla trevliga skåp har originalmålning i behåll är bergsäkert, vore kul om du följer upp och berättar vad auktionsfirman säger. Om du nu har haft 20 liknade skåp i hallen bör du vara i branschen, handlare. Inget fel i det men idén med PES är nog inte satt agera bollplank åt proffsen. Tanken är att ta och ge... so long..
                      Offshoot: Vanligen håller jag med dig Kim, men nu håller jag inte med. Jag tycker att forumet är ett jättebra bollplank för handlare! Dels för att jag är handlare själv och partisk i frågan, men framförallt för att det alltid är bättre att den som är osäker kan ställa en fråga och inhämta mer kunskap oavsett om man är arvinge, samlare, handlare eller något annat! Det gör att det sprids mindre spekulationer, antaganden och rena fabuleringar. Sedan är jag enig med dig att det är tveksamt om det tillför så mycket med rena värderingar här, men det tycker jag är upp till var och en att svara på om man vill eller ej. Hellre att alla besökare känner att man kan fråga vad som helst och få svar därefter, än att forumet blir stillastående och inaktivt pga att ingen vill riskera att ställa "förbjudna" frågor tycker jag. Högt i tak vänner!

Ps. Det är för övrigt rätt många av de aktivaste medlemmarna här som är handlare på ett eller annat vis, så jag tror att forumet skulle bli ganska tomt utan oss.
                      Last edited by Jung_Kee; 2016-05-07, 00:12.

Comment

supskåp.

Hej kim jag är inte handlare nu längre.
                        Höll på med antikviteter för ett antal år sedan men slutat med det nu.
                        Var nyfiken på detta skåp för målningens färg mm.

Tycker detta är en bra sida att få olika synpunkter på samma objekt

Comment

Ta och ge, det är kommunikation...

Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
                          Offshoot: Vanligen håller jag med dig Kim, men nu håller jag inte med. Jag tycker att forumet är ett jättebra bollplank för handlare! Dels för att jag är handlare själv och partisk i frågan, men framförallt för att det alltid är bättre att den som är osäker kan ställa en fråga och inhämta mer kunskap oavsett om man är arvinge, samlare, handlare eller något annat! Det gör att det sprids mindre spekulationer, antaganden och rena fabuleringar. Sedan är jag enig med dig att det är tveksamt om det tillför så mycket med rena värderingar här, men det tycker jag är upp till var och en att svara på om man vill eller ej. Hellre att alla besökare känner att man kan fråga vad som helst och få svar därefter, än att forumet blir stillastående och inaktivt pga att ingen vill riskera att ställa "förbjudna" frågor tycker jag. Högt i tak vänner!

Ps. Det är för övrigt rätt många av de aktivaste medlemmarna här som är handlare på ett eller annat vis, så jag tror att forumet skulle bli ganska tomt utan oss.
                          Hallå Jung.

Där fick man så näsan släpar. Ja, frågan har ju varit på tapeten många gånger tidigare och jag envisas med en dåres envishet att handlare i Pensanien som bara är ute efter info inför försäljning är av ondo för oss alla. Nu har tack och lov
                          de flesta tacklat av i brist på näring eftersom så få svarar.
                          Å andra sidan har du helt rätt, det är proffsen som håller liv i luckan med oftast informativa svar. Du är inget undantag.
                          Det är en bra blandning mellan samlare och proffs, för samlare har djupa kunskaper och handlare ofta breda.

Min lilla poäng är att ta och ge. Min erfarenhet säger att de flesta handlarna ger mycket mer av kunskaper än snor från andra...

So long
                          Kim

Comment

Hej kim jag är inte handlare nu längre.
                            Höll på med antikviteter för ett antal år sedan men slutat med det nu.
                            Var nyfiken på detta skåp för målningens färg mm.

Tycker detta är en bra sida att få olika synpunkter på samma objekt
                            Hallon,
                            Ledsen att du hamnade i skottgluggen och hoppas du står ut med det. Pesanien är ett rike utan vare sig partiledare eller språkrör, en bra demokrati där det är högt i tak. Men bäste jowjo, håll med om att mindre kunnig handlare använder PES
                            som bollplank.
                            Font skåp. Skål och so long
                            Kim

Comment

Ja det tror jag du har rätt i Kim.

Fast jag tror inte det är speciellt många. Är ju en utdöende marknad och väldigt dåligt med gods av det bättre slaget i omlopp. Har märkt tydligt dom senaste åren att saker av bättre slag bara går runt runt mellan handlare mm på auktioner.

Comment

Working...
                              X