Vad finns att säga om denna härliga och hemlighetsfulla "plafond". Meningen med den är,vad jag förstår är att det ska hänga en krona av kristall eller något annat trevligt när elströmmen var ny.Den kommer från Koberg slott där en ryttmästare fick "ta över den" till Livered säteri.När hans tid var ute och flyttade till en våning i Sollebrunn skulle den till "tippen"Det finns revor i duken,och min undran är om man ska ta rispapper och ett lim för att få ihop revorna.Det saknas inte en bit av duken,som tur är.
Ser man på baksidan finns det plats för 8 lampor,allt från tiden......så det är nog säkrast att dra om all el.
Jag har aldrig sett denna typ av "plafond",men kanske ni alla kan ge mig några tips om val av lim och typ av rispapper till att få den tillbaka i orginal.
Gärna hur denna kunde se ut,när det begav sig.
Bästa hälsningar.
Ser man på baksidan finns det plats för 8 lampor,allt från tiden......så det är nog säkrast att dra om all el.
Jag har aldrig sett denna typ av "plafond",men kanske ni alla kan ge mig några tips om val av lim och typ av rispapper till att få den tillbaka i orginal.
Gärna hur denna kunde se ut,när det begav sig.
Bästa hälsningar.
ALIVERED 1814.
Comment