Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plafond med trevlig proveniens

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Plafond med trevlig proveniens

Vad finns att säga om denna härliga och hemlighetsfulla "plafond". Meningen med den är,vad jag förstår är att det ska hänga en krona av kristall eller något annat trevligt när elströmmen var ny.Den kommer från Koberg slott där en ryttmästare fick "ta över den" till Livered säteri.När hans tid var ute och flyttade till en våning i Sollebrunn skulle den till "tippen"Det finns revor i duken,och min undran är om man ska ta rispapper och ett lim för att få ihop revorna.Det saknas inte en bit av duken,som tur är.

Ser man på baksidan finns det plats för 8 lampor,allt från tiden......så det är nog säkrast att dra om all el.

Jag har aldrig sett denna typ av "plafond",men kanske ni alla kan ge mig några tips om val av lim och typ av rispapper till att få den tillbaka i orginal.
    Gärna hur denna kunde se ut,när det begav sig.

Bästa hälsningar.
    Bifogade filer

Finns det verkligen ingen som kan hjälpa mig med mina små frågor.........?
    Denna seriösa site borde ha någon,som kan lite historia om plafonden och dess gehäng.

Väntar ivrigt.
    Bästa hälsningar.

Comment

Hej Wivi Vitamin, jag kan tyvärr inte ge någon fakta men jag måste ju bara säga att den plafonden var ju den häftigaste plafond jag har sett. Måste du laga den?, vad jag kan se så håller den ju ihop. Elen håller jag med om. Välkommen hit förresten. Det dyker nog förbi någon som kan hjälpa till.
      Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

Inte heller jag har sett något liknande, och antar att plafonden legat an mot en vägg från början, med eller utan belysning. Att sätta den i taket, förtar dess ursprungliga mening, med tanke på sceneriet. Men visst gick det, med ett stort hål i mitten...
        Det ser ut att vara ett oljetryck från omkring 1870-80talet, kanske med en förlaga i grisaille. Se vidare här: http://www.beyars.com/kunstlexikon/lexikon_6486.html

Observera att jag bara spånar nu, och att ursprunget får sökas i mittmotivet, som ser ut att avbilda historiska personer. Det kan vara George Washington (även om han ser lite för långhårig ut här), omgiven av befälhavarna Nathanael Greene, Richard Montgomery, Markisen av Lafayette, Comte de Rochambeau, Bernardo de Gálvez, Tadeusz Kościuszko och Friedrich Wilhelm von Steuben, samt övriga i staben och minnesvärda medhjälpare, under det amerikanska revolutionskriget 1775-83.

Det är en romantiserat hjälteepos, i klassiciserande stil vi ser, med en allegorisk bård inspirerad av grekiska friser.
        Sedan kan man fråga sig vem det egentligen är i mitten, som huvudperson. Förmodade Washington är ju lite avsides här?
        Får vi reda på det, så har vi också tillverkarlandet av plafonden.
        Ta en bra närbild, ungefär som det utsnitt av Ditt foto jag gjort nedan.

När det gäller skadorna, så rekommenderar jag en kontakt med en erfaren papperskonservator (ansluten till NKF) som kan ge råd i vad som är bäst att göra. Själv klistra ihop med japanskt rispapper och tapetklister, eller att lämna ifrån sig jobbet. Eventuellt kommer denne att hänvisa vidare til en målerikonservator, som också rengör oljetrycket. Den kan bli ljusare.
        Såsom upplyst plafond i fortsättningen, tror jag tyvärr att de nya remsorna kommer att synas lite för bra, men i övrigt blir det säkert effektfullt.

I övrigt är plafonden omgiven av intressanta och spännande föremål...
        Bifogade filer

Comment

Hej ! och stort tack för mycket intressant och spännande läsning.Jag har fotat om bilderna och skrev ned de tio texterna,men när jag skulle skicka ivag hela meddelandet försvann det........Förmodligen skit framför tangenterna..........!

Försöker att få med bilderna nu,så kommer dom tio textrader som finns vid alla "tårtbitar"

Bästa hälsningar.
          Bifogade filer

Comment

Jag har inget vettigt att säga, men jag måste säga WOW!!!!!!

Comment

Hej igen.....!
              Nu ska vi se om inte vi kan få med texten,som står över varje "tårtbit".

Kl 1:THE VICTORY OF VITTORIA:GAINED 1813.

Kl 2:BATTEL:OF THE:PYRRENES.BORDEAUXALIVERED 1814.

Kl 3:ENTRAGE INTRO.TOULOUSE JULI 1814.

Kl 4UKEDOM:OF WELLINGTON : CONFERRED.

Kl 5:TORY.OF. ASSYE.SEPTEMBER.23 AD.J 803.

Kl 6:THE BATTEL.OF. VIMIERA AUGUST 21 AD 1808.

Kl 7:PASSAGE OF THE DOURO.OPORTO LIBERATED 1809.

Kl 8:THE LINES:OF TORRES VEDRAS:MARCH:6:1811.

Kl 9:ADAIOS : ASSAULTED : TAKEN : APRI :6: 1812.

Kl10:THE BATTEL OF : SALAMANCA JULY : 22 :1812.

Det är den text som står runt hela "plafonden".
              Kan det vara någon krigsherres liv,presenterat på duk? Det bör ju vara en brittisk herre som ska krönas med sin lagerkrans....?

Väntar ivrigt med alla svar och påståenden ! !

Bästa hälsningar.

Comment

Förstår inte varfor det blir två små grodor i min text.........

Comment

Skulle tippa på Sir Arthur Wellesley the duke of Wellington i så fall
                  Last edited by engelsson; 2009-08-24, 20:45.

Comment

Arthur Wellesley, hertig av Wellington
                    Från Wikipedia
                    Hoppa till: navigering, sök

Arthur Wellesley, hertig av WellingtonArthur Wellesley, 1:e hertig av Wellington (född 1 maj 1769 antingen i Dublin eller i grevskapet Meath på Irland, död 14 september 1852 i Walmer i Kent), känd som the Iron Duke ('järnhertigen'), var en brittisk militär, torypolitiker och diplomat. Han ledde den allierade armén till seger över Napoleon i slaget vid Waterloo 1815. Dessförinnan hade han åren 1808 till 1814 lett ett framgångsrikt fälttåg mot Napoleon på den Pyreneiska halvön och efter dess avslutande utnämndes han till hertig. Han var vidare Storbritanniens premiärminister 1828-30 och utrikesminister 1834-35.

Hertigen av Wellington utnämndes till överste 1796, fältmarskalk 1813 och ambassadör i Paris 1814.

Av detta kan man nog dömma att det är honom. Eller......???

Kom gärna med fler påstående och fakta eller gissningar.

Framförallt,vad ska jag göra med "plafonden"

Bästa hälsningar.

Comment

Med titlarna på "tårtbitarna" blev allt mycket lättare och vi glömmer det där förslaget med Washington, som på avstånd verkade vara vettigt.
                      engelsson har faktiskt träffat rätt och om Du studerar den framträdande näsan på båda porträtten längst ner, så stämmer det. (Färgbilden lånad från Wikipedia.)

Titlarna anspelar på the Peninsula war, eller Napoleonkriget:
                      "År 1808 sändes han med 9 000 man till Pyreneiska halvön för att bekämpa fransmännen och där blev han den ledande kraften i motståndet mot dem och skaffade sig därigenom världsrykte. Hans framryckning från Portugal mot Jean-Andoche Junot 1808 och segrarna i slagen vid Roliça och Vimeiro 17 och 21 augusti, hans infall i Spanien 1809, hans seger i Slaget vid Talavera 27-28 juli, som belönades med pärskap samt titlarna viscount Wellington av Talavera och baron Douro, och hans väl utförda återtåg till Portugal, inrättandet av den befästa ställningen vid Torres Vedras, där han från oktober 1810 till mars 1811 trotsade de numerärt vida överlägsne fransmännens alla anfall, hans förnyade infall i Spanien 1811, hans kraftiga anfallsrörelser 1812, intagandet av Ciudad Rodrigo (19 januari), segern vid Salamanca (22 juli) och Madrids intagande (12 augusti), de förnyade anfallsrörelserna 1813, varpå följde den lysande segern vid Vitoria (21 juni) samt fransmännens fördrivning från Spanien, segern vid Toulouse (10-11 april 1814), alla dessa händelser bära vittnesbörd om Wellingtons stora förmåga att planlägga och utföra krigsrörelserna och att leda trupperna på slagfältet. Hans armé var ofta mindre än motståndarens och ofta hade han att kämpa med politiska svårigheter och misstroende från spanjorerna, sina egna högre officerare och politiska kretsar i hemlandet men han övervann alla hinder som hopade sig över honom.
                      I England utnämndes han 1812 till earl (efter Ciudad Rodrigo) och markis samt 1814 (vid hemkomsten) till hertig av Wellington. Även Portugal och Spanien hedrade honom. Han upphöjdes till greve av Vimeiro 1811, markis av Torres Vedras samt hertig av Vitoria och av Ciudad Eodrigo och grand av Spanien, allt 1812, samt markis av Douro 1814. Brittisk fältmarskalk blev han 1813 efter de franska arméernas utdrivning ur Spanien."

Taget från http://sv.wikipedia.org/wiki/Arthur_...ley_Wellington

Mycket mer finns att läsa på engelska här: http://en.wikipedia.org/wiki/Arthur_..._of_Wellington

Mittmotivet ser ut att vara utfört, då deltagarna i de olika slagen var gamla, och Wellesley upphöjd som nationell idol. Man ser tydligt att det är fråga om en etsning eller kopparstick som förlaga, och som i plafondens fall kan vara tryckt någon, eller några, decennier efter hans död.
                      Då passar det in med oljetryckens tid, vars tryckteknik säkert spritt sig till England.
                      Mitt förslag är att Du hör Dig för om originalförlagan, plafondens vanlighet och vem som tillverkat den, för att få en uppfattning om det är värt att lägga ner några eller flera tusen kronor i konserveringarbete i svensk ateljé, för att rädda den till eftervärlden - hos: information@britishmuseum.org
                      Mailadressen hämtade jag här: http://www.britishmuseum.org/the_museum/contact_us.aspx

Räkna med att det kanske tar tid att få svar, men gör en bra rubrik som t ex "A question about Duke of Wellington - Arthur Wellesley" så att frågan skickas vidare till rätt handläggare direkt.

Om tanken fortsatt är att plafonden ska ha belysning baktill och undvika störande, synliga remsor, så kommer konservatorn att frigöra oljetrycket, för att helt och hållet dubblera den med ett enda stort ark rispapper eller vad denne istället föredrar att använda. Det blir en dyr historia, eftersom det också blir i samarbete med konservator med annan inriktning som rengör framtill och retuscherar där det fattas färg.
                      Det är mitt antagande.

I eftertankens kranka blekhet: Jag har lite svårt att tro nu att plafonden var upplyst med lampuppsättning baktill från början, och att den faktiskt mycket väl var uppsatt i taket med en kristallkrona eller annan belysning nedanför sig. Det blir ju kaka på kaka med ljuset annars. Bården med sina allegoriska scener går runtom och då är det lättast att se upp på den, än att vrida nacken av sig om den vore uppsatt på en vägg...

Till slut: Kobergs slott restaurerades på 1890-talet till 1600-talsstil, och det kan vara i den vevan, som den av Dig nämnde ryttmästaren tog över plafonden till Livereds säteri, som sedan 1834 lytt under Kobergs fideikomiss?
                      Bifogade filer
                      Last edited by Gideon; 2009-08-25, 23:35.

Comment

Ojojoj ! ! Vilket arbete du gjort för att få fram alla dessa spännande och mycket intressanta fakta.
                        Jag bugar mig djupt över detta !

Ja,att det är Arthur Wellesley,står helt klart.Sedan som du säger så har den nog inte varit placerad på en vägg,däremot som du skriver är den säkerligen elektrifierad långt senare.Däremot tycker jag det låter logiskt att den har suttit i ett tak och någon form av ljuskrona hängt under,jag förmodar att takhöjden på Koberg slott var lite högre än vad Svensk standard säger idag.........Därav inga sotiga eller brända och svedda ytor.

Sedan till det värsta ! Att låta en konservator ska frilägga hela duken och lägga en hel bit av lämpligt matrial är säkert det bästa förslaget.Dock kan jag räkna ut med tårna att det kommer att kosta en väldigt vacker slant,så det får jag nog stå över.

Däremot som du skriver:att sända en fråga till British Museum låter mycket bra,så det ska jag göra.

Även om nu Gideon har löst hela frågan,som du åter ska ha all heder för !
                        Skriv gärna och kommentera alla förslag och påstående.....Det är mycket givande och av intresse.

Bästa hälsningar och åter tack Gideon ! ! !

Comment

Givetvis stort tack till engelson som klippte till med Sir Arthur Wellesley the duke of Wellington,snabb som en Kobra......Härligt !!!!

Bästa hälsningar engelson ! ! !

Comment

Givetvis hör jag av mig så fort jag får veta något(information@britishmuseum.org <information@britishmuseum.org>.

Kom gärna med kommentarer och påståenden under tiden ! !

Bästa hälsningar.

Comment

Nu är det skickat till British museum....

I have found this "plafond"(ceiling painting) which comes from the Koberg castle. A horseman took it over to the Livered farmhouse. "The plafond" is devided into ten cake graphs.

Kl 1:THE VICTORY OF VITTORIA:GAINED 1813.

Kl 2:BATTEL:OF THE:PYRRENES.BORDEAUX DELIVERED 1814.

Kl 3:ENTRAGE INTRO.TOULOUSE JULI 1814.

Kl 4UKEDOM:OF WELLINGTON : CONFERRED.

Kl 5:TORY.OF. ASSYE.SEPTEMBER.23 AD.J 803.

Kl 6:THE BATTEL.OF. VIMIERA AUGUST 21 AD 1808.

Kl 7:PASSAGE OF THE DOURO.OPORTO LIBERATED 1809.

Kl 8:THE LINES:OF TORRES VEDRAS:MARCH:6:1811.

Kl 9:ADAIOS : ASSAULTED : TAKEN : APRI :6: 1812.

Kl10:THE BATTEL OF : SALAMANCA JULY : 22 :

So my question is if it´s supposed to be a crystal chandelier beneath it, or if it´s supposed to be placed on a wall? I don´t think it´s been electrified from the beginning and that it´s been manufactured after his death. (compare the pictures)
                              How and where could it be placed today?

Kind regards.

Hoppas min engelska fungera och budskapet går fram....
                              Har givetvis bifogat ett antal bilder.

Nu är det bara att vänta och se om det kommer något svar.

Bästa hälsningar.

Comment

Working...
                              X