Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hans Arnold

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dokumentation: Hans Arnold

För inte så länge sedan gav det lilla förlaget Bulleribock ut en bok med Arnolds illustrationer av Vecko-Revyns skräcknoveller. Boken är laddad med 250 bilder att dregla över. Själv får jag nog låna på biblioteket tills andrahandsvärdet sjunkit en del (och blivit både tredjehands och fjärdehands). Sedan är det ju så att även om Arnold främst sätts i samband med skräckillustrationer så har han faktiskt gjort så mycket mer!

Söker man på Arnold här på PES hittar man, i skrivande stund, tre bilder och två länkar. Bilderna är två från Eksjö som Sladden(?) visade upp. Jag gillade den med gamla vattentornet bäst. Sedan har Kecke lagt in en illustration till Tolkiens sagovärld i en annan tråd. Av länkarna är det bara en som fungerar, den som leder till någon serietidningsoriginalsida. Där finns just nu en julillustration, en med ormar, och en politisk illustration. Sedan finns en del bilder från "Matulda och Megasen" från 1967 (fin årgång ) som jag inte har en aning om vad det är. Arnolds "egen" (Har för mig att det är en ung tjej som gjort den) är borta. Eftersom han är ganska gammal, är jag rädd att han kanske gått bort? Någon som vet?

Sedan har vi ju problemet med copyright. Syftet, för mig i alla fall, är i första hand att få veta lite mer om Hans Arnold. I andra hand att få tips om böcker och annat han illustrerat, för att sedan kunna söka upp och köpa egna exemplar. I det syftet tycker jag att det är ok att visa omslaget till en bok eller förstasidan till en skräcknovell. Det är däremot inte ok att förvandla tråden till ett rent bildgalleri eftersom Arnold faktiskt är en samtida konstnär med egen vilja och/eller arvingar. Så nu tänker jag föregå med gott exempel och visa upp vad jag har. Och nej, det är inte nödvändigt att överorda som jag med säkerhet kommer att göra! (Just den här smilisen tycker jag faktiskt har något Arnoldskt över sig...)
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Allrakäraste syster

Text: Astrid Lindgren
    Bild: Hans Arnold
    Förlag: Rabén & Sjögren
    Tryckår: 1973
    ISBN: 91 29 41713 9

En underbar bok på alla sätt och vis. Den flödar av färg och fantasi och jag blir fortfarande fångad så fort jag öppnar den. Min favoritsaga sedan den dag jag fick den. (Tur att mina föräldrar aldrig trodde att jag inte skulle kunna hantera skrämmande bilder. De var noga med att lära mig skillnaden på fantasi och verklighet. Den enda boken jag fått mardrömmar av är Kings Jurtjyrkogården - och då var jag ensam i sommarstugan med svart natt utanför fönstren och knasig katt som stirrade i taket inne.)
    Bifogade filer

Comment

Gomorron, Törnrosa

Text: Gunnar Wersén
      Förlag: Rabén & Sjögren
      Tryckår: 1970

Endast omslaget är i färg och en del illustrationer används flera gånger, men boken är ändå en skatt. Bilderna är så rikt detaljerade och speglar texten så väl att det inte finns någon tvekan om att det är "riktiga" illustrationer - bilderna och texten kompletterar varandra så pass att ingenting kan vara "lånat" och "återanvänt".

Sedan bara måste jag få ge ett exempel på Gunnar Werséns underbara text!

En tidig morgon vaknade Törnrosa
      vid att en liten katt på henne nosa.
      Hon kände alla slottets djur vid namn,
      så hon klev upp, tog kattungen i famn
      och sade smeksamt: "Lilla Trassel-Emma,
      jag vet nog kattsingen var du hör hemma.
      I högsta tornets vind, där bor din mamma
      och jag ska bära upp dej dit me'samma."
      Jo, en sak till! Boken är faktiskt "Från 6 år"!!!
      Bifogade filer

Comment

Sveriges ruggigaste spökhistorier

Text: Dan Höjer
        Förlag: Bokförlaget Semic
        Tryckår: 2003
        ISBN: 91-552-1186-0

Jag brukar inte köpa nya böcker längre, inte när jag får tre för en tia på Kupan, men när denna kom i jultidningskatalogen kunde jag inte hålla mig. Även här är det bara omslaget som är i färg. I huvudsak lika hög kvalitét som vanligt, men där är minst en illustration som ger ett kluddigt intryck - men vaddå, vem som helst kan väl ha en dålig dag? Spökerierna har "verklighetsbakgrund" vilket kan få det att pirra lite extra hos läsaren...
        Bifogade filer

Comment

Svansviftningarnas drottning

Text: Mona Kalin
          Omslag: Hans Arnold
          Förlag: Alba
          Tryckår: 1981
          ISBN: 91-7458-448-0

Den här boken köpte jag endast för omslagets skull! Det är inte lika heroiskt som det låter eftersom det är en biblioteksbunden, och utrangerad, bok som jag köpte för en femma eller så. Det har inte blivit av att jag läst den, och texten är för liten för mina ögon just nu, men jag har en väninna som säger att den är bra. Hon har säkert rätt...
          Bifogade filer

Comment

Swedish Art 2004

En alldeles för dyr (125:-) konstkallender. Jag rättfärdigade det inköpet med att det var en julklapp till mig själv...

Tretton helt underbara färgillustrationer, och absolut inte bara skräck. Där finns t ex en som verkar illustrera en deckare av det lite mer hårdkokta slaget. Omslagsbilden är en personlig favorit och sedan är det en mycket vacker bild på en mor med baby som symboliserar kärlek. Där finns även en frisör vars ansikte är uppbyggt av saxar och kammar och en alldeles väldigt jättetydligt magritteinsprerad bild...

Det står faktiskt lite om Hans Arnold på omslagets baksida:

Född i Schweiz och bosatt sedan 50 år tillbaka i Stockholm. Han har genomgått konstfackskola i Luzern och har sedan utbildat sig till filmtecknare i Paris och Köpenhamn. Sedan 1954 har han varje vecka tecknat "Veckans Chock" i Veckorevyn. Numera är han ständig medarbetare i Hemmets Journal, Allas Veckotidning, Søndag BT (Köpenhamn), Vi Menn, Hjemmet (Oslo). Vidare har han illustrerat barnböcker tillsammans med bl a Gunnel Linde, Astrid Lindgren, Bo Setterlind och Maria Gripe.

Egna böcker: Monstret som valp och Monsterland.

Tecknade TV-filmer: Bibbelgubben (manus Gunnel Linde), Matulda och Megasen (manus Vera Nordin), Fetknopparna (eget manus), En konstig man (manus Einar Linde); denna film fick första pris i filmfestivalen i Barcelona. Hålet (manus Einar Linde). Flera av filmerna är i samarbete med Gilbert Elfström, Kungsbacka.

Scenografier: Gungstolsresan (Operan och TV, manus Gunnel Linde, musik Bengt Hallberg), Nattmara (Cramérbaletten, Riksteatern), Midnattstimmen (Cramérbaletten, TV), Orpheus och Eurydike (Norrlandsoperan), Dracula (Kronobergsteatern).

Separatutställning: Stockholm, Luleå, Malmö, Umeå, Visby, Falkenberg, Västerås, Lund, Göteborg, Motala, Linköping, Strängnäs, Karlstad, Hannover, Amsterdam, Basel m fl.

Representerad: Bl a Nationalmuseum Stockholm, Konstmuseet Göteborg, Wilhelm Busch Museum Hannover, Karikaturenmuseum Basel.

Stipendier: Åhlens & Åkerlunds tidskriftstipendie, Staden Stockholms Stipendie, Statens Stipendie, Författarfondens rese- och arbetsstipendie, Författarfondens Premium, Albert Bonniers Minnesfond Stipendie och resestipendier.

Jisses! Jag hade tänkt göra ett sammandrag men det var så faktaspäckat att det bara var att skriva av...
            Bifogade filer

Comment

Gosse, så trött jag blir! Här har jag setat halva natten och plitat och donat. Sedan upptäcker jag att Hans Arnolds egen sida inte bara fungerar, utan är många gånger mer informativ än något jag ens kunnat drömma om att få till här på PES...

Här är länken, klicka och njut:

Hans Arnold, konstnären med de otroliga illustrationerna. Vi ger dig information, visar upp kända verk och pratar om utställningen - Penselns häxmästare. →

Comment

Här finns Hans Arnolds egen hemsida med mycket info:
                Hans Arnold, konstnären med de otroliga illustrationerna. Vi ger dig information, visar upp kända verk och pratar om utställningen - Penselns häxmästare. →

Hans lever och är 83 år gammal. Han är aktuell med en utställning i Alingsås:
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

Comment

Oooops. Där han du länka medan jag höll på.
                  "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                  Konfucius

Comment

Tack för trevlig läsning Bizan.
                    Jag har alltid varit, och är, omåttligt förtjust i dessa illustrationer.

Comment

Utställningsaffisch

Under sommaren och till en bit in på september pågår en utställning om Arnold i Alingsås. De har även en hel del till salu och billigast är väl utställningsaffischen för 50:- + porto. Det finns länk från arnoldsidan och affischen ser ut som nedan, minus copyrightstämpeln då...
                      Bifogade filer

Comment

Också jag har alltid gillat Hans Arnolds bilder. Och Bizan - boken finns på adlibris och är inte särskilt dyr, 168 kr.

Comment

Ja här har ni en till tavla av Arnold .
                          Bifogade filer

Comment

Arnolds bilder minns jag mycket väl i Vecko Revyn när jag var ung,titta på dessa spökbilder i timmar å missa inga Noveller. Kul tråd som poppade upp gamla minnen igen!!

Comment

Hittade ett litet bidrag när jag nu är i färd med "semestergenomgång" av bostad och förråd.
                              Det är omslaget till en bok (utgiven 1964) av en annan klassisk och världsbekant rysare till karl
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X