För inte så länge sedan gav det lilla förlaget Bulleribock ut en bok med Arnolds illustrationer av Vecko-Revyns skräcknoveller. Boken är laddad med 250 bilder att dregla över. Själv får jag nog låna på biblioteket tills andrahandsvärdet sjunkit en del (och blivit både tredjehands och fjärdehands). Sedan är det ju så att även om Arnold främst sätts i samband med skräckillustrationer så har han faktiskt gjort så mycket mer!
Söker man på Arnold här på PES hittar man, i skrivande stund, tre bilder och två länkar. Bilderna är två från Eksjö som Sladden(?) visade upp. Jag gillade den med gamla vattentornet bäst. Sedan har Kecke lagt in en illustration till Tolkiens sagovärld i en annan tråd. Av länkarna är det bara en som fungerar, den som leder till någon serietidningsoriginalsida. Där finns just nu en julillustration, en med ormar, och en politisk illustration. Sedan finns en del bilder från "Matulda och Megasen" från 1967 (fin årgång
) som jag inte har en aning om vad det är. Arnolds "egen" (Har för mig att det är en ung tjej som gjort den) är borta. Eftersom han är ganska gammal, är jag rädd att han kanske gått bort? Någon som vet?
Sedan har vi ju problemet med copyright. Syftet, för mig i alla fall, är i första hand att få veta lite mer om Hans Arnold. I andra hand att få tips om böcker och annat han illustrerat, för att sedan kunna söka upp och köpa egna exemplar. I det syftet tycker jag att det är ok att visa omslaget till en bok eller förstasidan till en skräcknovell. Det är däremot inte ok att förvandla tråden till ett rent bildgalleri eftersom Arnold faktiskt är en samtida konstnär med egen vilja och/eller arvingar. Så nu tänker jag föregå med gott exempel och visa upp vad jag har. Och nej, det är inte nödvändigt att överorda som jag med säkerhet kommer att göra!
(Just den här smilisen tycker jag faktiskt har något Arnoldskt över sig...)
Söker man på Arnold här på PES hittar man, i skrivande stund, tre bilder och två länkar. Bilderna är två från Eksjö som Sladden(?) visade upp. Jag gillade den med gamla vattentornet bäst. Sedan har Kecke lagt in en illustration till Tolkiens sagovärld i en annan tråd. Av länkarna är det bara en som fungerar, den som leder till någon serietidningsoriginalsida. Där finns just nu en julillustration, en med ormar, och en politisk illustration. Sedan finns en del bilder från "Matulda och Megasen" från 1967 (fin årgång
) som jag inte har en aning om vad det är. Arnolds "egen" (Har för mig att det är en ung tjej som gjort den) är borta. Eftersom han är ganska gammal, är jag rädd att han kanske gått bort? Någon som vet?Sedan har vi ju problemet med copyright. Syftet, för mig i alla fall, är i första hand att få veta lite mer om Hans Arnold. I andra hand att få tips om böcker och annat han illustrerat, för att sedan kunna söka upp och köpa egna exemplar. I det syftet tycker jag att det är ok att visa omslaget till en bok eller förstasidan till en skräcknovell. Det är däremot inte ok att förvandla tråden till ett rent bildgalleri eftersom Arnold faktiskt är en samtida konstnär med egen vilja och/eller arvingar. Så nu tänker jag föregå med gott exempel och visa upp vad jag har. Och nej, det är inte nödvändigt att överorda som jag med säkerhet kommer att göra!
(Just den här smilisen tycker jag faktiskt har något Arnoldskt över sig...)
Comment