Jättesvårt att säga, tyvärr. Det finns gott om talangfulla konstnärer som tecknat av sina vänner, även om de sedan aldrig gör en enda teckning till i sitt liv. De kanske är skulptörer, keramiker eller textilare. Oftast ingår teckningsundervisning i alla typer av konstnärlig utvbildning och den här kan vara gjord på skolan eller vid något annat tillfälle.
Vet du vem som är avbildad? Det kan vara enklare att leta i modellens bekantskapskrets...
Förresten... Jag tror det är ett g: H S-g tror jag att det står. och det brukar vara första och sista bokstaven i efternamnet. Sandberg, Sundberg Strömberg eller något annat...
Förresten... Jag tror det är ett g: H S-g tror jag att det står. och det brukar vara första och sista bokstaven i efternamnet. Sandberg, Sundberg Strömberg eller något annat...
Tack.
Nja, alltså jag vet ingenting alls om den, har ärvt den.
Tippar på tidigt 1900-tal iallafall. Den ser ut att vara så pass gammal, fast med en modern inramning.
Om det kan vara ett y, så kan det vara ett g också? Svårt att avgöra på bild, men troligtvis har konstnären inte lagt ner så mycket möda på sista bokstaven... Men det är du som har bilden och ser naturligtvis bättre live.
Om det kan vara ett y, så kan det vara ett g också? Svårt att avgöra på bild, men troligtvis har konstnären inte lagt ner så mycket möda på sista bokstaven... Men det är du som har bilden och ser naturligtvis bättre live.
Jo det är sant, men det är ingen blyerts dragen i toppen på en lilla bokstaven, v y möjligen r därför känns g inte helt rätt.
Jag hade hoppats på att det var Helene Schjerfbeck som målat den he he
Den där kände jag igen. Det är en kopia av Georg von Rosens porträtt av Pontus Wikner från 1885. Originalet hänger på Göteborgs nation.
Jag har förresten själv en kopia på samma målning i kol som ligger hemma i Leksand - den var med i en auktionslåda i Uppsala. Just den var gjord i början av 20-talet
Undrar den inte var populär som övningsmotiv i diverse teckningsskolor?
Vilken intressant vändning på tråden!
Personen på bilden är identifierad medan "konstnären", eller snarare kopiatören, fortfarande är okänd.
Skarpt öga, FBQ!
"Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
Konfucius
Comment