Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem är konstnären. H S

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vem är konstnären. H S

    Hejsan

    Jag undrar om någon kan hjälpa mig lista ut vem som målat denna tavla.


  • #2
    Jättesvårt att säga, tyvärr. Det finns gott om talangfulla konstnärer som tecknat av sina vänner, även om de sedan aldrig gör en enda teckning till i sitt liv. De kanske är skulptörer, keramiker eller textilare. Oftast ingår teckningsundervisning i alla typer av konstnärlig utvbildning och den här kan vara gjord på skolan eller vid något annat tillfälle.

    Vet du vem som är avbildad? Det kan vara enklare att leta i modellens bekantskapskrets...

    Comment


    • #3
      Förresten... Jag tror det är ett g: H S-g tror jag att det står. och det brukar vara första och sista bokstaven i efternamnet. Sandberg, Sundberg Strömberg eller något annat...

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
        Förresten... Jag tror det är ett g: H S-g tror jag att det står. och det brukar vara första och sista bokstaven i efternamnet. Sandberg, Sundberg Strömberg eller något annat...


        Tack.

        Nja, alltså jag vet ingenting alls om den, har ärvt den.
        Tippar på tidigt 1900-tal iallafall. Den ser ut att vara så pass gammal, fast med en modern inramning.

        Något g ser det dock inte ut att vara..

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Bille Visa inlägg
          Något g ser det dock inte ut att vara..
          Om det kan vara ett y, så kan det vara ett g också? Svårt att avgöra på bild, men troligtvis har konstnären inte lagt ner så mycket möda på sista bokstaven... Men det är du som har bilden och ser naturligtvis bättre live.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
            Om det kan vara ett y, så kan det vara ett g också? Svårt att avgöra på bild, men troligtvis har konstnären inte lagt ner så mycket möda på sista bokstaven... Men det är du som har bilden och ser naturligtvis bättre live.

            Jo det är sant, men det är ingen blyerts dragen i toppen på en lilla bokstaven, v y möjligen r därför känns g inte helt rätt.

            Jag hade hoppats på att det var Helene Schjerfbeck som målat den he he

            Comment


            • #7
              Den där kände jag igen. Det är en kopia av Georg von Rosens porträtt av Pontus Wikner från 1885. Originalet hänger på Göteborgs nation.

              Jag har förresten själv en kopia på samma målning i kol som ligger hemma i Leksand - den var med i en auktionslåda i Uppsala. Just den var gjord i början av 20-talet
              Undrar den inte var populär som övningsmotiv i diverse teckningsskolor?
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Vilken intressant vändning på tråden!
                Personen på bilden är identifierad medan "konstnären", eller snarare kopiatören, fortfarande är okänd.
                Skarpt öga, FBQ!
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

                Comment


                • #9
                  Vad roligt när tillsynes osammanhängande trådar kan knytas ihop!

                  Comment


                  • #10
                    Intressant

                    Alltså kanske motivet är mer känt än konstnären?

                    Ja, då vågar man inte spekulera i något högre värde rent ekonomiskt.
                    Men ändå. Det var intressant info!

                    Comment

                    Working...
                    X